tisdag 2 augusti 2011

Torchwood: s01, avsnitt 6-13, plus lite säsong 2

Hrm. Ja. När jag blir lite beroende av en tv-serie kan jag få en vana att se lite för många avsnitt om dagen. Så var det definitivt med Doctor Who, och kanske lite med Torchwood också... men inte lika illa för mig som för Josefin, som på typ en vecka har sett säsong ett, två och tre. Yay! Så långt har inte jag kommit, men jag erkänner att jag börjar känna beroende-vibbarna. Eller så är det bara det att jag vill hinna se ikapp innan vi åker till London, så att vi faktiskt kan se ett avsnitt på plats, på TV. Inte ofta det händer!
   Hur som helst. Detta ska ju handla mer om vad jag tyckt om serien! Som ni kanske minns var jag lite tveksam innan, störde mig en del på vissa saker, och nu lite senare har jag kommit fram till att det främst var bristen på kontinuitet som irriterade mig: varje avsnitt var så avskilt från de andra. (Det är det förvisso i DW också, men där funkar det bättre för där åker de runt i en TARDIS och varje avsnitt är på en plats, sen åker de vidare. I Torchwood är de ju kvar på samma plats, alltså känns det som att det borde vara mer... kontinuitet.) Problemet löses dock så småningom! Yay! Faktiskt, ju längre man kollar, desto mer börjar de återkoppla till händelserna i de tidigare avsnitten, och så är problemet löst! (Det är ju rätt logiskt - man måste bygga en grund först innan man kan börja hänvisa till tidigare händelser...) Från och med avsnitt 8, They Keep Killing Suzie, börjar man känna att det blir en enhetlig serie, och inte bara lösryckt. Efteråt kommer dock avsnittet Random Shoes, som minst sagt kändes... random. Det förstörde liiiite, men sedan tog det fart igen, och säsongsavslutningen blev faktiskt riktigt bra! Jag var så inne i det att när Captain Jack sprang iväg för att möta the Doctor (något som de bara nämner i Torchwood, då de utgår från de andras perspektiv vilket är att Jack försvinner ett tag, sen kommer tillbaka) blev jag helt enkelt tvungen att se om de tre sista avsnitten av säsong tre av DW (som alltså visar det som händer honom! Yay!).

Captain Jack, där han hör hemma (enligt mig...), med the Doctor och Martha!
   Men nu har jag i alla fall börjat med säsong två, and do I like it! Efter att Jack kommer tillbaka till teamet dyker plötsligt en annan "Captain" upp, som visar sig vara en gammal vän/älskare/fiende till Jack. Vi får äntligen lite ledtrådar till Jacks förflutna, något som faktiskt aldrig riktigt förklarades i DW. Och efter previewen till resten av serien, som kom i slutet av första avsnittet, är det tydligt att denne man kommer vara med mer senare... Oh boy, jag ser fram emot detta! Wohoo!

(Jag insåg nu i efterhand att jag har överanvänt "Yay!" lite i detta inlägg... oh well!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar