lördag 6 augusti 2011

A Peculiar book

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children av Ransom Riggs är verkligen en underlig bok. Den är definitivt inte dålig, bara… underlig.

Miss Peregrune’s Home For Peculiar Children handlar om 16-åriga Jacob. Enda sedan Jacob var liten så har hans morfader berättat en massa otroliga historier från sin barndom. Efter en hemsk familjetragedi bestämmer sig Jacob för att åka till en liten ö utanför Wales kust där morfadern växte upp under sin barndom. Vad Jacob sedan finner där får honom att tvivla på om de otroliga historierna verkligen bara var påhittade historier eller inte.

Det är en bok som är mycket spänningsfylld och även fylld med mystik. Jag gillar verkligen boken, den är på något sätt väldigt oväntad. Det enda jag stör mig lite på är att den slutar på ett sätt som gör den väldigt öppen för en fortsättning, en fortsättning som jag inte vet om den kommer komma eller inte.

Det speciella med Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children är att den även inkluderar en massa vintage bilder som får berättelsen att kännas mycket mer verklig. Jag gillar verkligen konceptet med bilderna. Jag tycker om hur vintage bilderna flyter in i själva berättelsen. I början fann jag det dock irriterande och störande och framtvingat på något sätt. Men ju längre in i boken man kommer desto mer naturligt kommer bilderna.
Definitivt en bok jag rekommenderar till andra att läsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar