onsdag 3 augusti 2011

I'm back!

Okej, jag har en ursäkt. Den är inte speciellt bra och kommer förklaras i ett inlägg som kommer komma om Torchwood och tv-serier. Men för nu så ska jag bara skriva om de böcker jag läst medans jag varit totalt off från denna underbart söta blogg.
I alla fall, den första boken jag läste ut för någon vecka sedan var Plague, den fjärde boken i Michael Grants serie Gone.  I Plague får vi fortsätta följa barnen och ungdomarnas liv i Perdidio Beach, the FAYZ. Då boken börjar är allting bra och inget verkar kunna gå snett, men som vanligt så är detta the FAYZ, ingenting är vanligt här. Det börjar med influensan som går runt, men denna influensa är värre än någon annan, människor börjar, bokstavligen talat, hosta upp sina lungor. Samtidigt som detta sker, så händer något oväntat som kommer att ändra allt.
Michael Grant har på något sätt lyckats skriva hela Gone-serien med sådan spänning att från första början, så är du fast och kan bara inte slita dig ifrån den.  En annan sak som jag märker mer och mer när jag fortsätter läsa serien är att barnen (för ja, de är fortfarande bara barn), känns mycket äldre än vad de egentligen är, 15-årigarna känns som 19–20-åringar. Vilket för mig bara gör läsarupplevelsen bättre.
Plague är snäppet mörkare än den föregående boken, Lies, och väldigt skrämmande.  Vilket får mig att undra hur mycket värre kommer det att bli i fortsättningarna. Men det som kommer göra det svårast för mig att klara av att vänta på fortsättningen, Fear, som kommer ut 2012, är cliffhangern som Michael Grant slutar boken på. De tidigare böckerna i serien har varit öppna för fortsättning, men har ändå slutat på ett bra sätt, utan för stor cliffhanger. Plague däremot slutar på ett sätt som bara får mig att vilja fortsätta läsa nästa bok så fort jag bara kan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar