tisdag 30 augusti 2011

Tankeställare

Jag har även läst ut boken Fahrenheit 451 av Ray Bradbury, en modern klassiker som brukar läggas i samma kategori som George Orwells 1984.

Fahrenheit 451 handlar om ett samhälle där inget är som vi har det nu. Brandmän släcker inte längre eldar, alla hus är redan eldsäkra, utan i ställe bränner de. De bränner inte vad som helst heller, de bränner böcker. Det är helt enkelt ett samhälle där böcker är förbjudna och abnormalitet tas bort.  

I boken får man följa Guy Montag, en brandman, och till en början helt vanlig sådan med. Tills en dag då han träffar en underlig flicka på vägen hem från jobb, som får hela hans liv att förändras.

Det är en väldigt bra och tänkvärd bok och kan verkligen läggas i samma kategori som Orwells 1984. För mig är den extra tänkvärd, då jag inte ens skulle kunna börja föreställa mig hur det är i ett samhälle utan böcker. I dagens läge är böcker en sådan stor del av mitt liv, att det är fruktansvärt för mig att ens tänka tanken på att ha mina böcker brända och förbjudna. Böcker har alltid varit en stor del av mitt liv och kommer troligtvis fortsätta att vara så i framtiden med, så för mig att läsa en bok som Fahrenheit 451 är direkt skrämmande.

Fahrenheit 451 är en perfekt bok att läsa i en bokcirkel eller på en lektion. Där man sedan kan starta en debatt och diskussion, och på så sätt få ut så mycket mer av boken än om man bara läser den själv. Då man blir lämnad ensam med sina tankar och inte får någon annans synpunkt på diskussionen som pågår i ditt huvud.
Helt klart en bra tankeställande bok som jag varmt skulle rekommendera till människor som är intresserade av en tankeställare.

(För övrigt för er som vill veta så är boken döpt till just Fahrenheit 451 för det är vid just den graden som bokpapper börjar bränna. Vid 451 grader Fahrenheit.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar