onsdag 17 augusti 2011

British Library och böcker... och alldeles för tidiga morgnar + lite Oxford

Hela resan började alldeles för tidigt tisdag morgon, då jag satte mig på en buss för att åka in till Malmö och med tåget till Köpenhamn och Kastrup flygplats. Efter den trevliga flygturen som mestadels spenderades med att läsa, så landade vi i London och klockan var fortfarande alldeles för tidigt på morgonen. Vi åt lunch, eller snarar brunch, eftersom klockan var runt tio-elva. Sen blev det en mysig förmiddag i Hyde park, som mestadels spenderades med att vara superexalterade över att vi var i London och med att läsa. Efter att ha checkat in på hotellet så bestämde vi oss för att ta en buss till Kings Cross, där vi även stötte på The British Library. Ett bibliotek som man i och för sig inte kunde låna böcker utan att ha registrerat sig och som bara var fyllt av akademiska böcker, men som fortfarande var helt fullkomligt fantastiskt. Vi hittade som Kim nämnde, en Science Fiction utställning. Där det fanns fullt med massa nördiga sci-fi saker, och en life-size -TARDIS. Min reaktion när jag såg den kan ni nog själva föreställa er. Om ni ser en skrikande och hoppandes nästan 18-årig tjej med ett ansiktsuttryck som om julafton har kommit tidigt, så har ni verkligen inte fel för er.
Vi gick sedan vidare till deras gift-shop där jag påbörjade min inhandling, av det som sedan skulle bli en lång lista av böcker (närmare bestämt 18 böcker inköpta totalt), med att köpa Fantastic Beasts & Where to Find Them och Quidditch Through the Ages. Samt tre väldigt söta vykort (som finns med på bild i Kims inlägg), varav två jag själv behöll för jag tyckte så mycket om dem. 

Andra dagen åkte vi till Oxford. Efter att ha snurrat runt lite i Oxford hamnade vi på en sidogata med en hyfsat stor Sci-fi secondhand bokhandel. Detta var ett av de bästa ställen jag någonsin har varit inne i. Det var som att gå in i en liten bit av himlen. Jag tror nästan att vi spenderade närmare 2 timmar i denna bokhandel och jag fick inhandlat 6 böcker till, för inte alldeles för dyr peng, nämligen:

  • En otroligt fin inbunden Jane Eyre-bok av Charlotte Brontë
  • The Catcher in The Rye av J.D Salinger
  • The Adventures and Memories of Sherlock Holmes av Sir Arthur Conan Doyle
  • En Torchwood-bok som heter Another Life
  • Två Doctor Who böcker, nämligen The Nightmare of Black Island och Peacemaker
Jag råkade sedan även köpa ytterligare två böcker i en annan secondhand bokaffär, nämligen Keeping Faith och My Sister's Keeper, båda av Jodi Picoult. (My Sister's Keeper har jag redan läst dock, men jag ville ändå ha den). 
Dagen flög sedan bara förbi och sedan var vi tillbaka i London med ont i både fötter och ryggar och helt totalt utmattade. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar