torsdag 18 augusti 2011

Willow


Nu är det så att jag även hann med att läsa ut en bok i London, en som jag lånat från stadsbiblioteket i Malmö, nämligen Willow av Julia Hoban.
Willow handlar om 17-åriga Willow Randall, sju månader innan boken börjar utspela sig har hon varit med om en bilolycka som dödade båda hennes föräldrar. En bilolycka som Willow anser hon var ansvarig till eftersom hon var den som körde bilen.
Sju månader sedan när boken börjar bor hon hos sin äldre bror, hans fru och deras nyfödda dotter. Hon bor i en ny stad, i ett nytt hem och går i en ny skola utan några vänner. Inte nog med det, Willow och hennes brors förhållande har i princip helt upphört, de pratar knappt med varandra längre. Men Willow har funnit ett sätt att klara sig och förlama alla känslor som annars överväldigar henne, hon skär sig.
Men en dag träffar Willow Guy och hennes liv kommer aldrig mer att bli det samma igen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om Willow. Den är bra visst, men den är samtidigt så mycket mer. Jag tror verkligen att det är en bra bok för alla att läsa, för att kunna ens försöka förstå varför människor skär sig. Det är en bok som beskriver så ingående hur Willow gör för att skära sig att det får mig att nästan må fysiskt illa. Det är samtidigt en bok som egentligen passar mig perfekt eftersom både Guy och Willow är två personer som läser mycket och boken refererar till en massa böcker. Plus att en massa delar av boken utspelar sig i ett bibliotek. Bara de sakerna får mig att gilla boken. Det är en väldigt bra bok som jag tycket alla borde läsa, speciellt alla de som inte ens kan försöka förstå varför en människa skulle skära sig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar