söndag 12 juni 2011

The Doctor, the Doctor and the Doctor...

Hooo boy! På 60-talet var man iiinte riktigt haj på det där att göra saker bra på film! Har just kollat första avsnittet av första säsongen av gamla Doctor Who, originalet från -63! Jag dog nästan. Först var det ren glädje: introlåten är ju samma nu som då! Sedan gick allt så sjuukt segt, med extremt dålig bildkvalitet, segt skådespeleri, skakig kamera och massa störande ljud i bakgrunden! Men kul var det! Åhh, fast första inkarnationen av the Doctor, som alltså spelades av William Hartnell, var ju riktigt otrevlig! Inte alls lika charmig som varken nionde, tionde eller elfte inkarnationerna! Jag ska nog strökolla några till avsnitt, men sen kanske jag hoppar direkt till Tom Baker-åren, för han verkar något bättre... Men men, vi får se!


När det gäller moderna Doctor Who har jag nu nått fram till slutet av femte säsongen. Senast jag skrev ordentligt om serien (och inte om David Tennant specifikt...) var jag fortfarande lite tveksam till Tennant som the Doctor, men jag antar att it goes without saying att han är THE Doctor för mig nu... Mmmm, jag saknar honom... Det tog någon säsong innan jag var helt övertygad, men sedan var vi oskiljaktiga (åtminstone för min del...). Sen bara FÖRSVINNER han (hur vågar han?!?!) efter fjärde säsongen och tas över av bow-ties-are-cool Matt Smith som... förvisso har lite charm, men inte på låååånga vägar lika mycket som Tennant, eller Christopher Eccleston (som gjorde nionde inkarnationen), för den delen! När jag tänker tillbaka på avsnitten i säsong fem så är det liksom Tennants Doctor som har fastnat, så jag ser honom framför mig, även om det var Smith som gjorde de avsnitten... Och så har de ändrat titelmelodin! Och hela insidan av the Tardis!! Nooo!!! Så fel :(... Men jag får väl fortsätta se, ändå... Karen Gillan som nya partern Amy Pond är ju riktigt bra, och jag får väl ändå säga att femte säsongen har haft bra stories och så... Dessutom, den mystiska arkeologen/fången River Song? Hoo, jag kanske inte gillar henne som person, men oh boy, vill man veta vad som har hänt i hennes förflutna? Och snart är det dags för säsongsavslutning för min del! Och sen är jag (nästan) ikapp! Tveksamt om jag kommer överleva sedan?

Nej, nu ska jag sluta tjata om Doctor Who... Nästan läst ut Jim Butchers Storm Front, så invänta recension av den inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar