fredag 17 juni 2011

Folk å Rock på Lilla Torg

Nej, det är kanske dags att göra skäl för sitt namn, och inte baara skriva om böcker? Lite fika också?
   Det såg ut att bli en en helt vanlig slappedag idag, när pappa oväntat smsade mig (min pappa skriver aldrig sms. Verkligen.) och frågade om jag vill ta en fika. Tjoho! Mitt svar: Alltid! Så jag cyklade glatt iväg till Lilla Torg i Malmö, trots regn, och så slog vi oss ner på Folk å Rock.
   Bara att stå vid disken där inne får en att börja dregla. Surdegsbaguetter och gudomliga foccacia står där tillsammans med morotskakor med ett tjockt täcke frosting och massiva kladdkakor pudrade med kakao. Efter att ha stått och velat en längre stund bestämde jag mig för en baguette med skaldjursröra, en latte och en hallonkaka, och jag valde definitivt rätt! Jag har förvisso ätit deras chèvre-foccacia med valnötspesto och honung innan, och den var minst sagt gudomlig, men deras baguetter kom väldigt nära i episkhet. Riktigt segt bröd med rejäl surdegssmak, på gränsen till för svårt att äta, men sååå värt det! Fylld med räkor och kräftstjärtar (tror jag?) i någon slags crème fraiche späckad med dill, och riktigt god! Latten var också bra, inget direkt märkvärdigt där, men jag är å andra sidan ingen kaffe-konnässör. Hallonkakan däremot... mmm! En ganska så söt smet fylld med syrliga hallon, täckt i ett marängigt täcke... Ahh, på Folk å Rock vet det verkligen hur man bakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar