torsdag 9 juni 2011

Älskade Stadsbibliotek!

Som ni kanske läste i Josefins inlägg innan så var vi på Stadsbiblioteket i Malmö idag... Ack, du underbara bibliotek! Du är en outforskad grotta av gömda skatter, böcker som bara väntar på att bli lästa! Varje gång jag går dit tänker jag "Nejmen, den här boken har jag ju velat läsa så länge!" men på grund av någon som kallas natuvetenskaplig linje på gymnasiet så stoppar jag mig själv, gång på gång, från att låna allt jag ser. För när ska jag ha tid till det?

Men! Misströsta ej, ty idag hade jag min sista, stora uppgift i skolan, och nu återstår det endast flumdagar! Alltså! Jag kunde, för första gången på MYCKET länge unna mig att låna VAD JAG ÄN VILLE. Så de blev fem böcker. Nu har jag elva böcker hemma från biblioteket. Hehe... Och elva stycken reserverade. Oops. Här är de i alla fall!

  1. Romeo and Juliet av allas våran Shakespeare! Ack, denna tragiska, underbara historia! So far inte lika bra som Hamlet, men tja... I like it none the less!
  2. Othello, också av Shakespeare, som även har skrivit...
  3. The Tempest och...
  4. Twelfth Night. (Gissa vilken författare jag har en period för..?)
  5. Storm Front av Jim Butcher. Fick tipset av en viss pH, har precis börjat läsa och verkar mycket lovande!
  6. The Ruby In The Smoke av älskade Philip Pullman! Åh, vad jag saknar His Dark Materials-serien! Jag måååste läsa om dem! (Vilket förklarar varför jag har reserverat allihopa, samt nummer 8 på listan...)
  7. The Shadow In The North av samma författare.
  8. Lyra's Oxford, också av Pullman, och GUD VAD JAG VILLE LÄSA DENNA INNAN!!! Precis när jag läst trilogin försökte jag få tag på den, men ack! Och nu! Nu! Nu fanns den på biblioteket!! Men först får jag nog läsa om Guldkompassen...
  9. The Curious Incident of the Dog in the Night Time av Mark Haddon. Länge funnits på min boklista, what more need I to say?
  10. You're a Bad Man, Mr Gum! av Andy Stanton. Ja. Det är en barnbok. Och en episk sådan. Varför måste man läsa "vuxna" böcker för? Josefins tips!
  11. Någon Paul Auster bok. Mamma som har lånat den. Men på mitt kort! Thus it is miiineee! (Typ. Kommer inte läsa den dock...)
Jag pallar inte lista allt jag har på min reserverat-material-lista (för jag tror inte ni pallar läsa det haha), men det är bland annat Douglas Adams fantastiska Hitchhiker's Guide To The Galaxy, alla fem, samt lite Sarah Dessen och sånt! Jag pallar inte heller länka till allt, för då skulle hela inlägget vara en enda stor länk. Ni får helt enkelt använda det underbara Google om ni vi ha info!

För att återigen knyta an till Josefins inlägg, har jag också gett upp en bok. Det händer sällan (även om det nog händer oftare än för Josefin...), men ärligt talat, Conn Igguldens Gates of Rome är bara... lam. Det gör mig ledsen, för det kunde ju ha varit så bra! Jag vill sjukt gärna läsa om Julius Caesars uppväxt och hela köret, men då måste det finnas känsla i det hela. Och det finns det inte. Det är synd, men alla karaktärer blir såväl platta som tomma, och det känns bara... meningslöst att läsa. Så efter dryga 200 sidor ger jag upp... Kanske för att återvända en annan dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar