lördag 9 april 2011

Musik och läsning - bra eller dåligt?

Ja, hur är det egentligen med musik och läsning? Är ni den typen av person som inte kan läsa en mening om det finns ett störande ljud, eller motsatsen, som bara MÅSTE lyssna på något för att läsa?
   Jag har kommit fram till att jag förmodligen är lite av en blandning. Vilket i och för sig nog rätt många är. Men ändå. Men när det gäller vissa specifika böcker finns det musik jag måste lyssna på till. Här kommer nu en utläggning om The Hunger Games och bandet Hurts.

När jag läste The Hunger Games för första gången hade jag precis upptäckt bandet Hurts (om ni inte har lyssnat på dem, gör det. It's and order.) Och som den musik- och bokknarkande personen jag är kunde jag naturligtvis inte låta bli att lyssna och läsa samtidigt. Vilken upplevelse! På något magiskt sätt förstärkte nästintill varenda låt på skivan känslorna i boken. Silver Lining - känslan av att till varje pris försöka skydda någon. Wonderful Life - den ständiga kampen att inte ge upp, att fortsätta kämpa. Stay... Jag lyckades verkligen pricka in låtarna perfekt till boken, för precis när Katniss säger till Peeta "Stay with me" sjunger Theo Hutchcraft "Stay with me" med sådan inlevelse att det känns som att det är jag som sitter i grottan, men regnet ösandes ner utanför, med Peeta vid min sida, i denna hopplösa "lek" som the Capitol tvingar oss till... (De sjunger till och med "in the pouring rain", hur mycket mer perfekt kan det bli????) Jag grät verkligen när jag läste det.
   Detta var dock bara första boken. Till de två andra lyssnade jag också på Hurts, ty när jag har börjat lyssna på en skiva, lyssnar jag endast på den, tills jag hittat något nytt. Men till dem passade det inte fullt lika bra...

Just nu lyssnar jag främst på Muse's The Resistance, och har slagits av att åtminstone vissa av låtarna borde passa Catching Fire och, framför allt, Mockingjay. Uprising, Resistance... Titlarna passar i alla fall?
   Sedan har jag även en vän som lyssnade på Green Day's 21st Century Breakdown och tyckte att den passade otroligt bra, särskilt låten Last of the American Girls. Kanske är The Hunger Games helt enkelt en bok som musik passar till?
   Jag hoppas hur som helst att när de nu ändå gör en film, att de i så fall använder sig av Hurts musik till. Känns rätt osannolikt att det skulle hända dock... Tills vidare får jag nöja mig med att slungas tillbaka till jakten genom skogen varje gång jag hör Hurts...

2 kommentarer:

  1. GAHHHHH! Hunger Games! <3, Hurts! <3, Muse! <3
    Oh gud! Det är snart dags för mig att läsa om dessa underbara böcker! <3
    (Btw. Så sitter jag nu och skriver min uppsats om 1984 samtidigt som jag lyssnar på Muse's Resistance. Passar ganska bra det med kan jag meddela)

    SvaraRadera
  2. Hehe, kan tänka mig att det finns rätt många dystopiska böcker som Muse passar till :D

    SvaraRadera