tisdag 5 april 2011

En bok som skulle varit under-12-timmars bok men som inte blev det

 Precis så beskriver jag The Secret Hour av den underbara Scott Westerfeld. En bok jag planerade för och helt enkelt bara borde ha läst ut snabbare än vad jag gjorde. Men tyvärr kom för många avsnitt av Chuck i vägen, tätt följt av det hemska uppvaknandet från min sjukliga lilla drömbubbla och insikten om vad en skolveckas missande innebär slog mig med full kraft.
Så här är jag nu, alldeles för många dagar sedan jag började med denna underbara boken, äntligen färdigläst.
Secret Hour är den första delen i Westerfelds serie Midnighters, en rafflande början på en trilogi som jag hoppas (och om jag känner till Scott Westerfeld bra, vilket jag hoppas jag gör efter att slaviskt ha läst de flesta av hans andra böcker) blir en till fantastisk boktrilogi.
I alla fall, bokens handling är ganska simpel men även väldigt bra. Det första du bör veta är att allt du trott om att ett dygn har 24 timmar har varit fel. Sanningen är att dygnet har en timme till, en hemlig timme, en 25:e timme. En timme som infaller vid midnattsslaget i en hel timme, utan att du och jag eller andra ”vanliga” människor märker det, det finns bara vissa utvalda människor som vet om denna timme och lever den varje natt, i det tysta och mörka. Det låter som en perfekt värld, att få en extra timme under dygnet. Problemet är bara att allt inte är ljust och ljuvligt i denna världen, den är full av onda varelser, ”Darklings”, och de gillar inte när människor klampar in i deras timme. 
Scott Westerfeld har i Secret Hour ännu en gång skapat en fantastisk, rafflande och spännande bok som bara måste streckläsas (om man inte är som jag och är för disträ för att streckläsa efter en annan bok på under 24-timmar).
Men att beskriva den som Garth Nix gör på baksidan; ”A thrilling combination of fantasy, science fiction and horror. Kept me reading way past midnight” är nog att ta i lite. Visst, det är en Westerfeld-bok så självklart är den fantastisk, men han har gjort så mycket bättre, både i Uglies och i Peeps. (och för er som inte läst någon av de nämnda så är de i toppen av min topplista av böcker, så tro inte att Secret Hour är dålig nu!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar