söndag 17 april 2011

Brownies, blondies och munkar

Urgh... Nu har det gått lite för många dagar sen man skrev. Jag inleder detta inlägg med ett tips som verkligen inte har med varken böcker eller kakor att göra. Stå aldrig i kö i sju timmar utan mat. Det är inte att rekommendera.

Nåväl, vidare till mer viktiga saker. Jag tänkte dedikera detta inlägg till tre olika sorters kakor (vilket titeln föreslår): Brownies, blondies och munkar. Jag vet att jag säkert redan skrivit om de två förstnämnda, men här kommer lite mer!
   I fredags hade vi bake sale i skolan, och mitt bidrag var just brownies och white chocolate blondies. Vid närmare eftertanke döpte jag om de första till mud cake brownies, för de blev så fruktansvärt kladdiga att jag trodde att inte en enda skulle bli såld. Det blev de. Folk tycks uppskatta smaken av råa ägg med socker och kakao. Intressant. Personligen tycker jag inte att ens kladdkakor får vara för kladdiga, då blir jag illamående... Det gick i alla fall hem hos mina kära skolkamrater, och ännu bättre var blondiesen! Där fick jag till och med en etta som frågade om receptet (vilket jag naturligtvis delade med mig av!). Browniesen ska dock få en viss justering i receptet, typ minska antalet ägg och öka mängden mjöl. Drastiskt.
   Munkarna då? Jo, munkarna bakade jag inte själva. Jag har ingen aning om hur man gör munkar (jag önskar dock att jag kunde det!). Däremot är jag fullkomligt och för evigt SÅLD på dem. Finns det något godare? Finns det något mer fantastiskt?? Den perfekta harmonin mellan den flottiga och sockriga ytan, den underbara känslan av både jäsdeg och sockerkaka på en och samma gång, och sist men inte minst det krämiga, uppfriskande äppelmoset i mitten, som balanserar upp frityren magnifikt... Fabulöst! Jag tror faktiskt att munkar måste vara en av mina absoluta favoritbakverk. De är oslagbara. Kladdkakor, brownies, blondies, cookies, sockerkakor, småkakor, ALLT, kan ta och slänga sig i väggen. Eller är det bara jag som tycker det?

1 kommentar:

  1. Jepp. Det är bara du. xD Brownies eller Cookies eller liknande är mycket godare. Men det kan också bero på att jag har fått extrem huvudvärk, snudd på migrän av den kopiösa mängden av socker på munkar. Så jag håller mig till de mindre sockrade bakverken. ;D

    SvaraRadera