lördag 13 augusti 2011

London fortsätter vara episkt!

Hallååå! Egentligen är det Josefins tur att skriva, men eftersom att hon ligger och lyssnar på sommarpratarna just nu och iggar bloggen får jag väl skriva lite... Men bara lite!

London fortsätter i alla fall att vara totally awesome (referens till A Very Potter Musical). En stor anledning till att jag referarar till AVPM är för att Josefin av en slump upptäckte att det skulle vara en enorm YouTube-gathering-sak här i London nu i helgen som heter Summer in the City, vilken vi har varit på igår och idag. Och på ett ställe där YouTube-människor befinner sig, infinner sig även extrem nördighet.
   Jag är verkligen ingen stor YT-människa, men jag erkänner att jag, trots det, kände mig hemma direkt. Efter lite vag awkward-turtle-ness den första timmen hittade vi en underbar tjej med en blå ukulele (ukuleler var väldigt vanliga där...) som kunde spela flertalet AVPM-låtar, och tillslut hade så många anslutit sig att vi garanterat var över 50 pers i en inte riktigt cirkulär cirkel som sjöng och spelade. HUR AWESOME ÄR INTE DET???
   Så, ja, nu har vi haft den underbara chansen att faktiskt få träffa äkta London-bor! Vi känner båda hur vi allt mer och mer kommer in i brittiskan! Yay!

Nu ska dock den här bloggen mest handla om böcker, så då kan jag också meddela att LONDON (och Oxford) ÄR AWESOME FÖR BOKNÖRDAR. Herregud. Vi har varit inne i flera underbara second-hand-bokhandlar, och totalt har jag köpt femton böcker, Josefin arton. De flesta för typ £2-3, vilket motsvarar typ 25 kr. Jag klagar inte. Och dessutom är ju allt på engelska!!! Yay!!!! (Det är det värsta med second-hand-böcker i Malmö - de är ju alltid på svenska!!) Detta är vad jag har hittat:

  • Hela Philip Pullmans His Dark Materials
  • Markus Zusaks The Book Thief
  • Scarlett Thomas The End of Mr Y (för £1!!! Och som dessutom hade en jättehärlig inskription!)
  • Karen Joy Fowlers The Jane Austen Book Club
  • Paulo Coelhos Veronika Decides to Die
  • Jay Ashers Thirteen Reasons Why
  • Guards! Guards!, en bok ur Terry Pratchetts Discworld-serie
  • Två fina, inbundna Doctor Who-böcker samt en Torchwood-bok
  • En helt jävla episk Dalek-metall-låda med två gamla DW-vhs-er i: Planet of the Daleks och Revelation of the Daleks!!!
Sedan har jag också köpt två böcker till fullpris, samt en Alexander McCall Smith-bok till mamma (och lite till mig, hihi.)
   (Det är så jäkla många böcker nämnda här som jag inte pallar länka, så ni får använda Google istället :)!)

Vad har vi gjort annars då, förutom att träffa awesome människor samt köpa böcker? Jo, vi har ju varit på Doctor Who Experience!
   Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är jävligt dyrt, men, faktiskt, såååå värt det (om man gillar DW!). Man får dels vara med om ett litet special-gjort "äventyr", som kanske mest riktar sig till småbarn (men min och Josefins mentala åldrar är ju rätt låga, ändå...), men som är jäkligt kul, samt att man får gå runt och se, t ex, alla gamla Doctors kostymer, den äkta, sönderbrända, 10th Doctors sonic screwdriver, lite annat smått och gott, samt en del merchandise i shoppen, som var rätt dyrt... (Bättre då att gå till affären Forbidden Planet, som ligger i West End - där finns extrema mängder merch samt en himla massa böcker och tidningar!!)

Och så blev det naturligtvis att jag skrev en hel del... oh well. Det fanns ju mycket att skriva om! Men nu är det hela nästan slut, på tisdag bär det av mot Sverige igen. Men innan dess: Much Ado About Nothing (som, för övrigt, både jag och Josefin läser just nu)! Återkommer om hur awesome det var när vi har sett den! Tudiluu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar