lördag 27 augusti 2011

Blandat

Nu känner jag mig lat. Inte ett enda inlägg på en hel vecka? Vad har hänt med mig?
   Faktiskt rätt mycket. Skolan körde ju igång igen i måndags, även om det inte är någon superbra bortförklaring, eftersom att de tre första dagarna var helt meningslösa och väldigt korta. Men samtidigt har jag kollat om en del Doctor Who inför det att säsong 6 kör igång igen ikväll (YAAAY:D!!!!!!), läst en del (men inte tillräckligt mycket) och lyssnat på Doctor Who-ljudböcker. Då kanske ni förstår? Lägg då också till att det varit Malmöfestival, vilket inneburit många besök i stan och några konserter, så tycker jag faktiskt att det är okej att varken jag eller Josefin har skrivit något.
   Men nu är det dags igen! Jag har faktiskt läst en del, så här kommer väl lite recensioner eller liknande om det!

Först och främst hade jag ju lånat hem Douglas Adams The Ultimate Hitchhiker's Guide, vilket är de fem böckerna i Hitchhiker-trilogin plus en extra historia (för er som inte förstår: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy är typ de mest oseriösa böckerna du någonsin kommer läsa (och jag rekommenderar att du läser dem!), därav fem böcker i en trilogi.). Jag hann läsa ut de två första innan biblioteket krävde tillbaka den, precis som sist jag lånade den, för några år sedan. Så, jag hann alltså läsa den första boken samt The Restaurant at the End of the Universe, den andra.
   För er som inte känner till historien handlar böckerna om Arthur Dent, en vanlig man från England vars hus ska demoleras. Vilket han inte riktigt vill. Så han lägger sig framför bulldozern i protest, ända tills Ford Prefect, hans något excentriska vän, letar rätt på honom och förklarar att Jorden kommer gå under om 12 minuter och att de måste hitta någon att lifta med så att de inte dör. Snart befinner de sig ute på ett rymdskepp, det visar sig att Ford inte alls är från Jorden, och de råkar hamna på det mest osannolika rymdskeppet någonsin, ett rymdskepp med en Unprobability Drive, som kort och gott kan göra vad fasiken som helst, om du bara vet hur osannolikt det är.
   Världens mest knäppa och utflippade äventyr är detta, t ex lär sig Arthur att flyga: det gäller bara att missa marken när man trillar. Ingenting som händer i böckerna är normalt, och kanske är det därför bra att inte läsa alla på en gång, för man blir faktiskt lite trött i huvudet, hur underbart det än är. Nu ska jag bara se till att jag faktiskt kommer ihåg och orkar att låna om dem, så att jag kan läsa alla fem, och inte bara de tre första!

Jag har alltså också lyssnat på Doctor Who-ljudböcker, med motivationen att de två jag lyssnade på lästes upp av David Tennant. Som pratar skotska. Kan det bli bättre? Ja, för han härmar dessutom alla andra karaktärers röster helt underbart. Jag äääälskar det!
   Den första jag lyssnade på var The Stone Rose, av Jacqueline Rayner, som jag av internet förstått ska vara en av de bästa. Den utspelar sig under den tiden då the Doctor (10th) reser med Rose, och historiern börjar då Mickey, Roses pojkvän, hittar en staty av henne från antika Rom på ett museum. The Doctor och Rose åker tillbaka i tiden och slungas snabbt in i ett äventyr med en flicka som inte riktigt verkar höra hemma där, och en man som gör klart sina statyer lite för fort, och dessutom försvinner hans modeller efteråt...
   Jag förstår att många anser den vara en av de bästa, även om jag inte har mycket att jämföra med, för den är rolig, spännande, och inte särskilt förutsägbar. Dessutom håller den klassisk Doctor Who-känsla, vilket gör att jag definitivt kommer lyssna om den någon gång!
   Den andra jag lyssnade på var Pest Control, av Peter Anghelides, och som jag inte alls tyckte lika mycket om. Den här gången är the Doctor (fortfarande 10th) med Donna, och de landar på en planet i krig. The Doctors TARDIS (tidsmaskinen, om ni så vill) försvinner och the Doctor likaså, i jakt på den, medan Donna tvingas hjälpa armén mot fienden. Samtidigt är det något annat som är på gång, då folk börjar förvandlas till insekter.
   Pest Control är speciellt skriven som en ljudbok, och innehåller därför små snuttar av ljudeffekter eller bakgrundsmusik, vilket förstärker stämningen på ett positivt sätt. Det jag inte gillade med historien var just... historien. Det är för mycket action och krig, och inte så mycket äventyr, vilket gör att den blir lite ointressant att lyssna på. Att det är Tennant som läser den gör den dock okej att lyssna på, så jag klagar väl inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar