tisdag 30 augusti 2011

The Curious Incident of the Dog in The Night-Time

 Nu har jag inte bloggat på länge, men jag har dock två anledningar. 1) jag hade inte tid med allt med skolan som började och 2) vårt internet har laggat mycket de senaste dagarna.

I alla fall, inte så många dagar efter vi kommit hem från London läste jag ut boken The Curious incident of the dog in the night-time av Mark Haddon, som jag köpte där i en underbar scondhand bokhandel. Detta är även en bok som Kim tidigare läst och skrev om.

The Curious incident handlar om 15-åriga Christopher. Christopher har Aspergers syndrom, en typ av autism. Han är en stjärna på allt som har med matematik och naturkunskap att göra, men han kan inte förstå andra människor och deras känslor. Boken börjar med att en grannes hund dör och Christopher bestämmer sig då för att hitta mördaren och skriva en deckarbok om det hela.

The Curious incident är verkligen en bok som bara går att sluka. Den är helt underbar och ganska lättläst. Man vill precis som Kim skrev, bara ta tag i Christopher och ge honom en väldigt stor kram, även om det är precis absolut helt fel sätt att ta hand om någon med Aspergers.
Det är en helt underbar bok som egentligen alla borde läsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar