måndag 4 juli 2011

Thirteen Reasons Why

Nu innan min och Kims episka Harry Potter vecka börjar (för ja, jag läste ut boken igår inte idag) så läste jag om boken Thirteen Reasons Why av Jay Asher, en, i mina ögon, helt fantastisk bok.

Handlingen är ganska simpel och väldigt skrämmande. Clay Jensen kommer hem en eftermiddag efter skolan och hittar ett paket adresserat till honom utan avsändare. Han öppnar det och finner 7 kassettband, alla med ett litet nummer skrivit i varje hörn på båda sidorna av kassettbanden, från 1 till 13. På kassettbanden finner Clay Hannah Bakers röst, en klasskompis som Clay varit kär i länge och som för inte så länge sedan tog sitt liv. På banden förklarar Hannah att det finns tretton anledningar till att hon tog livet av sig. Och Clay är en av dem.

Thirteen Reasons Why är en mycket gripande och tänkvärd bok. Du vet aldrig precis hur mycket det du gör mot en annan människa, hur du bemöter den, påverkar den och den personens liv. Trots att du knappt känner en person så kan du förstöra hela dess liv genom något som du inte ens tänker på, eller anser vara speciellt taskigt.
För mig är Thirteen Reasons Why en mycket speciell bok som har en speciell plats i mitt hjärta. Det är även en bok som jag tycker alla människor borde läsa och förstå att även det lilla och obetydliga kan förstöra en annan människas liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar