söndag 17 juli 2011

Michael Grant är fenomenal

Som titeln på detta inlägg avslöjar så har jag läst ut en bok av Michael Grant (författaren av Gone-serien). För två veckor sedan ungefär damp ett paket med böcker ner hos oss, fylld med böcker till mig, närmare bestämt tvåan, trean och fyran i Gone-serien. Tvåan hade jag vid det laget då redan läst ut eftersom jag hade lånat den på biblioteket (ja, jag var tvungen att ha den ändå!). Så nu har trean och fyran, suttit hemma och väntat på mig medan jag har varit på läger och haft HP-vecka, men nu äntligen, med slutet av HP-veckan fick jag sätta fingrarna i tredje boken, Lies.
Lies är en mycket mörkare bok än de tidigare två i serien. Som titeln till boken antyder, så måste läsaren försöka navigera sig genom en massa lögner och osanningar. Som läsare känner man sig ibland helt förtvivlad, för man vet att något är fel men man kan inte komma på exakt vad.
I Lies får vi som läsare följa hur barnen i the FAYZ fortsätter att försöka skapa ett fungerande samhälle, men det är the FAYZ de bor i, här kommer alltid något oväntat som vänder allt upp-och-ner.
Som titeln till inlägget säger, så anser att jag Michael Grant är fenomenal. Han skriver väldigt bra och får mig att fastna i hans böcker hur snabbt som helst. Gone, Hunger, Lies, alla är helt fantastiska.
Nej, nu ska jag sluka Plague och sedan blir det nog en lång och jobbig väntan tills Fear kommer ut någon gång i 2012. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar