onsdag 27 juli 2011

A Song of Ice and Fire 2: A Clash of Kings

Trots dess hotfulla 1000 sidor har jag tillslut, efter en lång kamp, lyckats ta mig igenom andra delen i George R. R. Martins fantasy-serie: A Clash of Kings. Jag säger kamp, för det är det det blir när man har en hög på tio andra böcker från biblioteket som ligger i bokhyllan och väntar, samt lika många köpta böcker. Under lite lugnare förhållanden hade jag kanske njutit av den mer, men nu blev det mest stressigt (jag har till och med fått lämna tillbaka böcker till biblan olästa. Hemskt!). Även om jag hade haft mer är jag dock inte säker på att jag hade älskat A Clash of Kings, för den är så förbannat dryg. Det är precis som i A Game of Thrones: karaktärerna är fantastiska (framför allt Tyrion Lannister) och storyn är i grund och botten väldigt intressant och fascinerande, men det tar liksom aldrig slut. Man läser och läser och kommer ingen vart. Vilket är synd. Kanske borde man ha mer dialog och mindre beskrivningar, för att åtminstone snabba upp tempot lite, men å andra sidan hade det nog varit svårt att få det att fungera, med tanke på att vi inte befinner oss i vår egen värld.
   A Clash of Kings tar i varje fall vid där A Game of Thrones slutade: Ned Stark har blivit avrättad och hans barn är nu spridna över the Seven Kingdoms. Hans äldsta son Robb tagit sig titeln kungen i norr, äldsta dottern Sansa är kvar på slottet i King's Landing, mer eller mindre som gisslan under Queen Cersei. Yngsta dottern Arya har lyckats fly, och får klä ut sig till en fattig pojke för att klara sig, medan de två yngsta sönerna Bran och Rickon är kvar i Winterfell i norr. The Seven Kingdoms, som innan bara haft en kung, har nu helt plötsligt fem kungar: Joffrey som tveksam arvinge till den förre kungen Robert, Stannis och Renly hävdar sig båda ha rätt till tronen som bröder till Robert, Lord Greyjoy i väst har bestämt sig för uppror och så Robb Stark, kungen i norr. Ett enda virrvarr av historier som vävs samman löst, till och med lösare än i första delen, men som alla ändå binds samman av önskan att vara kung över hela riket.
   A Clash of Kings tar många nya vändningar, framför allt mot slutet av boken, som ändå får en att vilja fortsätta. Om inte annat ser jag väldigt mycket fram emot andra säsongen av HBOs tv-serie-version, som kommer täcka just andra boken. Som bok är den lite seg, men som tv-serie är jag övertygad att den kommer lämpa sig väldigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar