tisdag 5 juli 2011

Harry Potter-veckan: del 1

Vår HP-vecka är igång för fullt... men det ser inte så bra ut, tidsmässigt. Enligt planen ska jag läsa circa 450 sidor per dag, vilket betyder att jag skulle ha läst ut de två första böckerna igår... Och jag läste precis ut tvåan. Oops. Nåja, i värsta fall kanske vi kan flytta fram avslutet från söndag till onsdag, premiären? Hmm, vi får se...

Nu när jag läser om HP inser jag hur mycket jag egentligen borde irritera mig på. När jag läser fantasy vill jag helst att det ska finnas en förklaring till saker och ting (som den naturvetare jag är vill jag att det ska vara logiskt), t ex i Paolinis Eragon, där man måste hämta energin till magin från sig själv eller sin omgivning, istället för att bara flumma, eller Butchers Dresden Files, som också förklarar användandet av magi med, åtminstone, ett slags försök till logik. Men i Harry Potter finns inget sådant - det är bara ren magi. (Jag vet att Hermione senare förklarar att man inte kan trolla fram... mat och vatten, tror jag det var, men ändå.) Trots detta fortsätter jag att älska serien. Kanske är det för att jag inte tänkte på sådant när jag läste de första böckerna för första gången som nio-åring, eller är det för att Rowling helt enkelt är så superbt bra på att berätta att jag helt enkelt låter det lilla felsteget förbli glömt.

Hur som helst, hur många gånger jag än läser de här böckerna, älskar jag dem bara mer och mer! Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar