söndag 17 juli 2011

Tegelstenar

Varför, varför, envisas vissa författare (George R. R. Martin...) med att skriva så förbannat långa böcker? Första delen i A Song of Ice and Fire var drygt 800 sidor om jag inte minns fel, och då tänkte väl Mr Martin att nu jävlar, då får ju inte andra delen vara kortare! Så. Här sitter jag nu med en bok på tusen jäkla sidor, med bara en dryg vecka på mig att avsluta den samt två andra böcker. För sen kräver biblioteket tillbaka dem... suck.

Det borde finnas regler angående tegelstenar. J. K. Rowling har verkligen all rätt i världen att göra femte Harry Potter-boken till en tegelsten, för den är så fylld med viktiga saker. Men Martin! Herre Gud människa, om du nu ska skriva 1000 sidor kan du väl fylla dem med ngt lite mer... intressant? För jag gillar verkligen karaktärerna, jag gillar verkligen storyn, men det går såå lååångsaaaamt. Kan man inte ha ett regelverk för sådana onödigt långa böcker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar