fredag 1 juli 2011

Just Listen: en ny författarförälskelse

Jag tror jag har behövt en författare som Sarah Dessen ett tag nu. För när jag läste Just Listen kändes allt så rätt! På senare tid har jag förvisso läst, men inte riktigt plöjt böcker som jag kan göra. Men med Dessen plöjde jag. Och njöt. Så nu ser jag fram emot att sluka resten av hennes romaner!

Just Listen handlar om Annabel, en tjej i high school som tycks ha det mesta. Hon är snygg (jobbar till och med som modell), hon är bästa vän med Sophie, coolaste tjejen på skolan, en familj som tar hand om henne. Eller var, gjorde, dåtid. För innan sommarlovet händer något under en fest som gör att Sophie, som Annabel alltid vetat kan vara lite av en bitch, slutar prata med henne, ignorerar och fryser ut. Samtidigt börjar hennes familj falla i bitar, en av hennes äldre systrar, Whitney, har anorexi, och eftersom att båda de äldre systrarna har slutat jobba som modeller hänger mammans hopp kvar på Annabel. Som egentligen inte längre vill. Men som den yngsta systern har hon lärt sig att vara snäll och vänlig, och håller därför inne allt.

Som en outcast på skolan hamnar hon under luncherna bredvid Owen Armstrong, en kille som också är utanför, men kanske av andra anledningar. Han har alltid hörlurar i öronen och det sägs att han har problem att kontrollera sin ilska, att han har blivit avstängd och utslängd på grund av bråk.

Under en av Sophies påhopp på Annabel hjälper Owen henne, och kör henne hem när inte Whitney kan. Sakta men säkert börjar en vänskap (och kanske något mer?) att spira, trots att de är så olika. Owen och Annabel växer allt närmre varandra, samtidigt som situationen i familjen sakta börjar förbättras.

Och det är just det som är Just Listens starkaste sida: den visar hoppet. Jag har läst många deprimerande böcker om ätstörningar och utfrysning som ältar sig så länge i all ångest att man när det väl vänder är man helt slut. Kanske har de böckerna sina styrkor, men jag älskar Dessen för att hon inte håller på i en evighet med just det. Väldigt tidigt börjar man se ljuset, och samtidigt vet man inte allt som har hänt, utan får det allt eftersom i boken, varvat med förbättringarna. På så sätt orkar man läsa igenom det hemska utan att deppa ner sig totalt.

Något annat jag verkligen gillar är naturligtvis karaktärerna. Just Listen är en väldigt kort bok (jämför med vad jag har läst nyligen... *host* A Game of Thrones *host*), vilket gör att man, bortsett från Annabel och kanske Owen, inte hinner lära känna alla personer så bra. Men trots det älskar jag dem: Owens egentligen ganska jobbiga men glada lillasyster Mallory, Annabels tidigare vänner Clarke och Emily, hennes systrar framför allt, Whitney och Kristen. Det är inga bleka bakgrundsfigurer, utan de är alla färgstarka med utmärglade personligheter, och nästan alla genomgår förändring, även om fokus ligger på Annabel. Till och med Sophie, som är en riktig bitch, kan jag (nästan) tycka lite synd om. Åååh, Sarah Dessen, jag hoppas dina andra böcker är lika bra, för jag har höga förväntningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar