fredag 22 juli 2011

Kim learnt a new move. Kim can now use Bake Scones!

Scones har aldrig varit min starka sida. När jag har försökt mig på dem har de varit ätbara, visst, men inte de där luftiga, fluffiga härligheterna man hittar på bagerier, utan döbakta, kompakta klumpar. Men! För några månader sedan skrev jag och frågade matbloggaren Lisa Förare Winbladh på Taffel.se, hon som även skriver om mat i Sydsvenskans söndags-bilaga, om vad jag kunde tänkas göra fel. I svaret länkade hon till ett recept på dinkelscones av hennes man samt betonade vikten av att inte knåda in mjölet, utan bara röra ner det. Och se, det blev helt perfekt! Man såg det redan på degen/smeten att den var fluffig, och resultatet blev fantastiskt! Aldrig har jag lyckats med så fina scones!
   Nu ska jag fortsätta min sconesresa genom att prova fler varianter, t ex med äppelbitar och kanel beströdda med florsocker (vilka jag en gång hittat på Systrar & Bröder i Malmö, dock bara en gång...), men jag måste verkligen säga att jag rekommenderar receptet på dinkelscones (med russin och kanel), som jag länkade till ovan. Testa det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar