söndag 29 maj 2011

När Akademibokhandeln har 20% rabatt... (Jellicoe Road)

...blir jag lycklig i min själ. Men det är egentligen inte alls det detta ska handla om. Det ska egentligen handla om Melina Marchettas Jellicoe Road, som såväl de på bokhora som de på FYA har lovordat tills de inte har fler ord. Och snart kommer min dom... men först! Eftersom att Akademibokhandeln hade 20% rabatt för COOP-medlemmar begav jag mig bok-hungrandes dit, främst för att jag desperat ville ha Hamlet i min ägo, men också för att mamma behövde limstift. Nåväl, jag cyklade den långa vägen till Mobilia, i motvind, för att mötas av en bokhylla som inte hade ett enda verk av Shakespeare. Besvikelse! Frustration! Sedan kom jag fram till att den i Penguin Classics version ändå var:

  1. Ful. (Den har ett sådant gräsligt grönt återvunnet omslag - jag vill ha den gamla varianten med en målning!)
  2. Extremt billig - den kostade bara 29 kr, därmed gjorde den inte så mycket att jag missade den på rabatten...
Så istället lät jag min bokhunger styra mig till att köpa Tolkiens The Hobbit, i en underbar pocketutgåva vars omslag jag länge suktat efter... och så passade jag på att köpa en kalender till höstterminen, en sån med genomskinlig framsida så att man kan stoppa in en egen bild (typ David Tennant. Eller en TARDIS.). Sedan fick jag hejda mig, så att jag inte alltför fort skulle göra mig av med månadens studiebidrag...

Så! Över till det jag EGENTLIGEN skulle skriva om! Melina Marchetta! Jellicoe Road! Denna omtalade bok! Den handlar om Taylor Markham, en tjej i Australien som går sista året på en internatskola vid Jellicoe Road. Hon är föräldralös sedan sex år tillbaka, då hennes mamma helt sonika lämnade henne vid en Seven-Eleven-butik, och hon blir upplockad av Hannah, en kvinna som tar henne till skolan som ska bli hennes hem. Som sistaårselev har hon dessutom blivit utsedd till ledare för inte bara hennes House, utan som ledare för hela skolan i territoriekrigen mot Townies (de som bor i staden) och Cadets (typ militär-elever-whatever). Sedan många år tillbaka har denna kamp pågått, men precis när Taylor har fått ansvaret börjar saker hända. Hannah försvinner, Jonah Griggs, ledaren för Cadets, och Chaz Santangelo, ledare för Townies, verkar veta saker om Taylor hon inte ens vet själv - men som hon desperat vill veta. För vem är hon egentligen? Varför lämnade hennes mamma henne? Och dessutom - Hannah skriver på en historia som Taylor väldigt starkt dras till, en historia om fem ungdomar som för tjugo år sedan själva gick på skolan...
   Har jag lyckats få er intresserad? När jag började läsa Jellicoe Road hade jag knappt någon aning om vad den handlade om, bara att den skulle vara extremt bra och ge en rejäla symptom av det som FYA kallar TEABS (The End of an Awesome Book Syndrome). Så jag började läsa. Fattade noll. I början varvas nutidshistorien om Taylor med en berättelse i kursiv, och jag begrep iiingeeenting! Men sen! Efter sisådär 100 sidor, då, då började saker och ting falla på plats i min tröga lilla hjärna! Och när berättelsen väl tog fart, o boy! Då jäklar! Riktigt spännande när alla pusselbitarna till mysterierna börjar falla på plats - och Jonah Griggs! Åh, Jonah Griggs... Massiv swoon på gång här alltså, för vem kan INTE dras till honom*? Mystisk, mörk historia, lite av en enstöring... och sedan, kemin som uppstår mellan honom och Taylor! Whoo! Det är som... det är som... natrium islängt i vatten! (För er som inte är kemister är natrium + vatten = massiv explosion)
   I alla fall, efter att allt börjar uppdagas känns det dock som att det hela faller lite. Slutet är inte dåligt, men det känns ändå lite som att något fattas, och att det hela blir liiite för bra. Även om inte allt slutar bra...
   Slutbetyget är ju ändå positivt, den var riktigt bra och ledde till streckläsning som i sin tur ledde till att jag kommer dö av stress de två kommande dagarna pga studier. Men! Värt det! Helt klart!

*Se bara vad Johanna Lindbäck på bokhora skrev: "Och Peeta som man (jag) blev så förtjust i, well sorry, mate, men nu är det Jonah Griggs för hela slanten. Peeta, Twilight-Edward, mr Rochester eller arsy Darcy har liksom ing-en-ting på Jonah Griggs." Eller Poshdeluxe på FYA, för den delen: "LORD ALMIGHTY is there some Epic Level Hotness in this book."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar