söndag 15 maj 2011

True Beauty

Nu medan jag har varit borta, så har jag läst ut North of Beautiful av Justina Chen Headly. En helt underbar bok som har fått mig att le och gråta om vart annat. Boken handlar om Terra Cooper en, till första anblicken, den vackraste personen du någonsin sett. Men hon har, vad hon själv anser, något som förstör hennes skönhet, halva hennes ansikte är dolt av en Portvins fläck (port-wine stain).  En mörkröd fläck som har gjort att hon har blivit utstirrad av andra människor i hela sitt liv. Hon har genom åren testat alla olika behandlingar som finns, men ingenting har lyckats, hennes portvins fläck förblir den samma. Hon har därför en egen metod för att dölja sin fläck dagligen, nämligen att hon sminkar över den så att den inte syns.
I hela sitt liv har Terra haft en önskan, att fly till ett East Coast Collage för att slippa hennes allt för kontrollerande pappa och livet hon lever i den lilla hålan utanför Seattle.
En dag stöter hon på Jacob en Goth-kille som ifrågasätter inte bara Terras sätt att se skönhet, utan även hela hennes livsbild.

Det är en fantastisk bok som jag känner igen mig något otroligt i, en dysfunktionell kontrollerande familj, en flicka som försöker fly och finna sin egen väg. En tjej som aldrig riktigt har accepterat sitt utseende och har på ett maniskt sätt försökt kontrollera allt runt om kring sig, för att känna att det finns någonting i världen som hon kan påverka och att hon inte behöver styras av den kontrollerande föräldern.
Jag har försökt att förklara denna underbara boken, men hur mycket jag än har försökt att formulera mig så kan jag inte framföra den otroliga känslan som denna boken har lämnat i mig och i mitt hjärta. Allt jag kan säga är att North of Beautiful verkligen är en Truly Beautiful bok som kommer att hamna på min 10 i top lista av mina favoritböcker genom tiderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar