lördag 28 maj 2011

Måste-böcker

Nu har jag inte skrivit ett inlägg på länge igen. Denna gång är det dock av en helt annan anledning. Det är helt enkelt så att jag är fast i jag-måste-läsa-ut-denna-boken-men-jag-vill-egentligen-inte syndrom.  Det är nämligen såhär att vi har fått en uppgift i svenska, läs en bok och skriv en uppsats. Som den absolut smarta människa jag är, så väntar jag tills två veckor innan uppsatsen ska vara klar med att börja läsa denna bok. Först tänkte jag läsa Anna Karenina av LeoTolstoj, sen insåg jag att den hade för många personer i sig för att jag skulle hinna fatta den och läsa ut den på under två veckor. Sedan stod jag där och valde mellan Dostojevskijs Brott och Straff och Dickens David Copperfield, och intelligent som jag är väljer jag att läsa David Copperfield, en 900 sidors lång pocketbok (ja, ni läste rätt, den är i POCKET format!) med det minsta teckensnittet jag någonsin sett.
Tro mig inte fel nu, det är inte så att jag tycker David Copperfield är dålig, verkligen inte, den tar bara tid att läsa, och det hjälper inte direkt att jag verkligen inte är motiverad till att läsa sådana klassiker just nu, jag vill läsa sci-fi eller ännu bättre Shakespeare. Men nej, här sitter jag fast på runt 200 sidor av en 900 sidors bok som jag har absolut ingen motivation till att läsa.
Nu var det så att jag fick extra tid på mig att göra denna uppsats, så nu skjuter jag bara upp läsandet ännu mer, jag har ju hela två veckor på mig. Och det enda jag går och längtar efter är att få ta upp en bok som jag längtar till jag får läsa, som Hunger (andra i Gone-serien, som jag tvingar mig själv till att inte inhandla, innan jag har läst ut David Copperfield) eller som The Pact av Jodi Picoult som bara ligger under David Copperfield i min bokhylla och bara väntar på mig.
Nej, nu ska jag allt ta mig i kragen och fortsätta läsa lite Copperfield här (eller så bestämmer jag mig helt enkelt för att bara byta till Brott och Straff och läsa den istället, och fastna lika mycket som i denna).
Och nu är det bara 10 veckor och 2,5 dagar dagar (eller 72,5 dagar om du föredrar dagar istället för veckor ;D)   tills jag och Kim sitter på ett plan till LONDON! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar