fredag 17 juni 2011

The Ruby in the Smoke

Det är längesedan jag läste Philip Pullmans His Dark Materials-serie (den som börjar med Guldkompassen, för er som inte är insatta), och kanske är mitt minne av den något glorifierat, men jag kan ändå omedelbart säga att The Ruby in the Smoke, den första delen i Pullmans Sally Lockhart-serie, inte på långa vägar är lika bra som den tidigare nämnda, tyvärr! Jag säger tyvärr, men The Ruby in the Smoke är verkligen inte en dålig bok. Den handlar om Sally Lockhart, en ung tjej i viktorianska London (1800-tal), vars far nyligen dött ombord på ett fraktskepp. Sally är dock säker på att allt inte står rätt till, och några månader efter olyckan får hon ett mystiskt brev, och innan man ens har läst fem sidor har Sally, endast genom att nämna namnet "The Seven Blessings", lyckats orsaka en mans död. Det hela utvecklas till en invecklad historia om opiumsmuggling och en mystisk, mytomspunnen rubin, där Sally till en början ovetandes står mitt i centrum, och får därmed en rad skurkar efter sig.
   Någonting som jag verkligen gillar med berättelsen är dess framställning av viktorianska London, där kvinnor knappast hade mycket att säga till om, men ändå med en kvinna som huvudkaraktär. Och en stark kvinna, dessutom. Sally är inte någon fnissig liten tjej, hon är uppfostrad nästan som en man, med ett stort intresse för bokföring och som dessutom bär med sig en pistol. Hur många 1800-talskvinnor gjorde det?
   De andra karaktärerna känns inte fullt lika färgstarka, och någon romans är det knappast tal om, men det är mycket väl troligt att allt detta kommer att komma i fortsättningarna, precis som i His Dark Materials.
   Sammanfattningsvis är jag kanske lite missnöjd, men The Ruby in the Smoke är ändå en mycket lovande början på Sally Lockhart-böckerna. Jag hoppas att Pullman har fortsatt utveckla karaktärerna i fortsättningen, The Shadow in the North!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar