onsdag 29 juni 2011

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Phew! Lång titel! Kommer härmed att förkortas till The Curious Incident, annars kommer jag börja kopiera och klistra in... och det skulle kännas fel. Anyways. Mark Haddons berättelse handlar om Christopher Boone, en 15-årig kille med Aspergers syndrom, dvs en slags autism. Det innebär att han ser allting extremt logiskt, gillar ordning, matte och fysik, men har extremt svårt för människor och känslor, eftersom att de är oförutsägbara. Han bor tillsammans med sin pappa, hans mamma har gått bort, och en dag hittar han grannens hund död, mördad med en trädgårdsgaffel. Eftersom att han gillar Sherlock Holmes bestämmer sig han för att ta reda på vem som begått brottet, samt skriva en bok om det. Boken vi läser är just den han skriver, så att säga.

Det första jag kommer att tänka på när jag läser The Curious Incident är den svenska filmen I rymden finns inga känslor, som kom ut för något år sedan (och som är en underbar film, se den!). Båda handlar om unga killar med Aspergers, och i båda fallen sker något som skakar om deras tillvaro rejält. Och i båda fallen vill jag bara gå fram till dem, hålla om dem och säga att allt kommer bli bra. Vilket är heeelt fel, eftersom att det bara hade förvärrat situationen, Aspbergers-barn klarar sällan av kroppskontakt utan att tappa kontroll. Men min poäng är att trots att Christopher måste vara otroligt jobbig att vara med, så är han omöjlig att inte tycka om. Framför allt inte när man får läsa vad han skriver, hans sätt att resonera och hans egentligen så logiska sätt att tänka. Lite för logiskt bara. Men på något sätt väcker hans beteende någon slags mamma-känslor hos mig, för jag vill bara hjälpa honom och ta hand om honom. Låter det konstigt? Kanske, haha. Men sådan är väl jag då...

När det gäller själva storyn är jag dock lite mer tveksam, det börjar bra men slutet känns lite skakigt. Men det är å andra sidan inte storyn som är det viktiga, det är Christophers (eller Mark Haddons) sätt att skriva som gör den här boken så läsvärd. Att få en inblick i en autistisk pojkes tankar är både fascinerande och lärorikt, och det ställer också ens eget sätt att tänka på ända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar