fredag 9 september 2011

Torchwood: Another Life

OBS! Kommer innehålla spoilers till Tv-serien Torchwood om ni inte sett upp till det säsong 4 och inte vill bli spoilade, läs inte detta inlägg.

Jag läste igår kväll ut boken Torchwood: Another Life av Peter Anghelides. Det är en bok som är inspirerad av Torchwood serien. Det är inte ett avsnitt ur serien nerskriven som bok, utan en bok skriven med samma karaktärer och liknande som i serien, men har en annan storyline.

Under 24 timmar har det regnat mer en 24 inches (en inch är 2.54 cm, do the math yourselves) av regn i Cardiff, något som får hela staden att vara på gränsen till extrema översvämningar. Samtidigt så pågår massa brutala mord i staden, som Torchwood-teamet försöker utreda. När de funnit mördaren och han lugnt och stilla självmant faller från en åtta våningars hög byggnad, förväntar sig alla att de brutala morden ska upphöra. Så är dock inte fallet och jakten på sanningen har börjat.

Det är rafflande och fartfylld bok fylld av spänning, precis som serien. Den är även fylld med massa sexscener (precis som serien) och väldigt många av dem känns, som i serien, onödiga och extremt awkward. Där var dock förvånansvärt lite sexscener med Jack i boken (jag tror faktiskt inte där var någon alls) något som är väldigt ovanligt om man jämför med serien, där Jack i princip är med i en sexscen per avsnitt.
 Det är en helt OK bok, men det är dock väldigt udda att läsa om Gwen, Jack, Ianto, Owen och Tosh som om det fortfarande är säsong ett och alla är vid livet. Det är väldigt udda och känns nästan fel på något sätt, där är så mycket som inte har hänt än, men som jag vet kommer hända. Det är dock inte en bok som jag står och jublar över och min nörd-o-meter går inte speciellt högt. Boken känns nästan mer som en helt vanlig bok än något som ska vara som Torchwood. Anghelides har dock vid några tillfällen fångat karaktärerna på pricken från serien.

Jag tror att en av anledningarna till att jag inte tyckte att Another Life var så bra som jag hade förväntat mig kan vara för att jag inte riktigt gillar Peter Anghelides. Jag har tidigare lyssnat på Doctor Who-ljudboken Pest Control som Anghelides har skrivit och tyckte inte heller att själva historien i den var speciellt superbra den heller. Det är dock definitivt värt att läsa bara för att få återse Gwen, Jack, Ianto, Tosh och Owen tillsammans igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar