söndag 4 september 2011

Bokfynd - igen (och lite annat bokrelaterat)

Ja, jag har definitivt tillräckligt med böcker efter London, men vad ska man göra när det nu är kvartersloppis där jag bor och man hittar böcker? Verkligen, kom igen, två pocket för en femma. Vem kan stå emot det?
   Det jag tillslut bestämde mig för var dels Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam (gillar titeln så mycket, även på franska: Ensemble, c'est tous) och Umberto Ecos klassiker Rosens namn, som vi förvisso har på skolan, men men... Här låg den och såg så fin ut, så då fick man ju passa på!

På tal om Anna Gavalda håller jag faktiskt på med hennes novellsamling - på franska: Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part. Inte helt frivilligt dock, för jag förstår knappt ett ord, trots att man läst franska i över sex år (fun facts: enligt svenska systemet ska jag vara på samma nivå på franska nu som jag var på engelska när jag började gymnasiet. Yeah, right.) Men trots att jag alltså inte riktigt begriper något, känner jag ändå att jag gillar Gavaldas sätt att skriva. Inte sådär överdrivet uppstyltat, utan ganska fritt. Härligt!
   Jag såg också en annan bok på loppis som jag var på väg att köpa - tills jag fick höra priset. Visst, det var en rätt nyutkommen bok och den var i fint skick, men FEMTIO KRONOR för en second hand-bok? Åh nä, kalla mig snål men det tänker jag då inte pröjsa! (Boken i fråga var Holly Blacks White Cat, som jag haft ögonen på ett tag på Hamrelius bokhandel. Men sååå sugen var jag faktiskt inte på den.) Ironiskt nog köpte jag faktiskt en bok för över en hundring senare på dagen, men då hade jag en bättre anledning. Boken var nämligen den just nu väldigt populära Cirkeln, av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, och jag kände att jag behöver läsa den innan bokmässan om några veckor, och på biblioteket var det - hör och häpna - typ 26 reservationer. Njaaae, tänkte jag, det kommer jag nog inte hinna, så jag sprang in på Åhlens istället och utnyttjade mitt presentkort.

Snart får det inte plats med mer böcker i min bokhylla... suck. Jag som just köpte den.

1 kommentar: