tisdag 13 september 2011

En komikers uppväxt & Ett ufo gör entré - Josefin

För någon dag sedan läste jag ut Jonas Gardells bok En komikers Uppväxt.

En komikers uppväxt handlar om Juha Lindström som växer upp i en förort till Stockholm under 70-talet.  Juha är klassens clown, att vara rolig är det enda han är bra på. Genom Juha får man lära känna de andra Sävbyholmsbarnen; bästa vännen Jenny, med det fula hårspännet i det fula håret som Juha jämt får skämmas över, den mobbade Thomas med den galna tyska mamman och de inte allt för snälla Lennart och Stefan.

Det är en bok om utanförskap, mobbing och svek.  Den är stundtals en rolig men samtidigt sorglig skildring av barndomen. Det som slår mig direkt efter att jag läst ut boken är hur fruktansvärt bra Gardell skriver. Han fångar verkligheten på ett sådant rått och sanningsenligt vis att det är helt otroligt. De flesta karaktärerna är levande och väldigt välskrivna, dock finns där mindre karaktärer som jag i efterhand kan önska att jag fick veta mer om, men som inte störde mig det minsta när jag läste boken.

Det är en bok som enligt min åsikt alla människor borde läsa. Jag vet att jag säger det ofta om böcker, för att jag själv fann de så otroligt bra, men En komikers uppväxt är verkligen värd att läsa. Den är definitivt inte en bok som du går skrattandes ur, men den kommer utan tvekan att göra ett stort intryck på dig.

Jag fortsatte även ganska direkt med att läsa Ett Ufo gör Entré och läste ut den bara någon dag efter En komikers uppväxt.
I Ett ufo gör entré så fortsätter Gardell på att bygga på historien om Juha, Jenny och de andra. De är nu 15 år gamla och går nu i skola i en större by, och ska snart gå ut grundskolan. De börjar smyga sig längre och längre in i vuxenvärlden och börjar smygröka bakom gymnastiksalen, supa sig fulla på FF-fester, ljuger om sina sexuella erfarenheter och försöker förstå vem de egentligen är.

Ett ufo gör entré är mycket vuxnare än vad En komikers uppväxt var, vilket unga läsare kanske bör tänka på, den kanske inte är allt för passande till yngre människor. Den är dock fortfarande lika underbar och fantastisk som föregångaren, till och med snäppet bättre. Jag har sagt det förut och säger det igen, helt enkelt en bok som alla borde läsa.

Den fick mig att skratta, att gråta, känna mig en aningens obekväm och att helt enkelt älska karaktären Juha. Boken är helt enkelt underbar, definitivt så hamnar den på min 10-i-topp-lista av böcker jag läst.
Jag kan inte annat än hålla med om Smålands-tidningen, som det står på baksidan av boken, om att Ett ufo gör entré berör långt in i hjärteroten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar