söndag 18 september 2011

Jenny

Jag fortsatte min lilla Jonas Gardell-fas med att, så fort jag fått händerna på den, sluka hans tredje och fristående bok om Jenny och Juha och deras uppväxt i den lilla byn Sävbyholm, nämligen Jenny.

25 år efter att Juha och Jenny och alla de andra slutat skolan så får Juha ett brev av Jenny. Ett brev som förändrar allt. Juha får veta att något hemskt och fruktansvärt hände den där sista fredagskvällen före skolavslutningen vid Sävbysjön då han inte var med. En kväll som kom att ändra allting.

Jenny är ännu ett mästerverk som från första stunden sätter sig på ens hjärta och kramar åt så hårt den kan och vägrar att släppa taget. Gardell skriver på något vis så fruktansvärt fängslande och fantastiskt att man bara inte kan släppa boken ifrån sig.  Karaktärerna är levande och utförliga. Historien genomtänkt och framlagd på ett ytterligt fantastiskt vis.

Jag försöker att beskriva med ord hur underbar jag har funnit såväl Jenny som En komikers uppväxt och ett Ufo gör entré, men det känns på något sätt som om orden inte är tillräckliga. Som om det inte finns ord tillräckliga nog för att beskriva känslan som Gardell lyckas förmedla i dessa tre fantastiska böcker. Jag kan bara säga, som jag sagt förut, det är en bok som alla borde läsa. Inte enbart för att läsa historien utan för att få känna känslan som Gardell lyckas förmedla så ofantligt bra i sina böcker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar