söndag 18 september 2011

Coraline

En annan bok som jag även har läst ut nu på sista tiden är Neil Gaimans bok Coraline. En av böckerna jag köpte i London. Anledningen till att jag köpte den var självklart för att det var Neil Gaiman och jag tidigare hade hört att han var fantastisk, plus att han har skrivit ett väldigt bra avsnitt till Doctor Who.  

Coraline har precis flyttat in i ett nytt hus med sina föräldrar. En dag när hon går på upptäcktsfärd hittar hon en stor låst dörr. Hon går igenom dörren och finner en korridor som leder till ett hus som väldigt mycket liknar hennes eget. Hon finner att det är ett väldigt skrämmande hus med falska föräldrar och nu måste hon ge sig ut på ett skrämmande sökande för att rädda sig själv och mycket, mycket mer.

Coraline är en barnbok och riktar sig mestadels till barn i 9-12-års åldern och den är klassificerad som fantasy/skräck bok. Jag kan redan från början säga att jag som 9-åring nog skulle tyckt att Coraline var alldeles för kuslig. Jag fann den nu, när jag är nästan 18 år gammal, mycket skrämmande och kuslig. Det är dock inte det enda boken är, den är även fin, underbar och mycket välskriven och troligtvis en bok jag kommer läsa många gånger om

Jag tycker dock ändå att Neil Gaiman skriver fantastiskt och jag tänker definitivt fortsätta läsa fler böcker av honom.

Den har även gjorts in till film, som jag planerar att se inom den närmsta framtiden. Men jag får nog vänta tills det är ljust ute eller tills jag har någons hand att krama. Med tanke på att jag fann boken väldigt kuslig så är filmen nog ännu värre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar