lördag 18 februari 2012

Fikarecension: Lite Off

Vi har konstaterat att det är för mycket bokslukning här på bokslukande kakmonster, och för lite kakmonstrande. Det vill säga, kakor äter vi gott om, men vi är inte så duktiga på att skriva om det. Och eftersom vi sällan skapar egna, nya recept (läs: aldrig) som vi kan dela med oss av, är det dags att vi börjar skriva om fikor istället. Så, från och med nu ska jag och Josefin börja skriva fikarecensioner, alltså recensioner av kaféer! (Enda anledningen till att jag gör det så officiellt är för att vi nu är illa tvungna att skriva om det.)


Lite Off

Davidshallstorg 3, Malmö


Då så! Första recensionen kommer att bli en bedömning av Lite Off i Malmö, ett underbart och egenartat kafé som gör saker själva och på sitt eget sätt.
   Bara loggan, namnet och den mysiga uteserveringen (som dock inte är så aktuell så här års) visar att detta är ett så mycket mysigare ställe en Espresso House som ligger några meter bort. Så fort man kommer in slås man av att det här inte är vilket ställe som helst. Väggarna är klädda av udda tavlor och bilder målade rakt på, främst med motiv ur filmer, seriemagasin och annat nörderi. Man rycker till lite när man ser priserna på listan ovanför kassan, men sedan dras blicken till alla små figurer som står uppradade på hyllor, därefter till de varierande bakverken bakom glaset, och sedan har man glömt bort att plånboken egentligen inte är tillräckligt tjock för det här.



   Jag väljer en latte för 37 kr samt en limecheesecake för 39 kr. Kaffet kommer inte i ett glas utan i en lite lägre kopp, och så fort man får se skummet vet man att det är värt varenda krona. Det är nämligen en björn i kaffebrunt och mjölkvitt som tittar upp på mig. Så gullig! Smaken är också fantastisk - kaffet märks, till skillnad från ibland då det bara smakar mjölk, och det är riktigt gott. (Det ska dessutom sägas att jag den senaste tiden knappt druckit kaffe alls, då jag börjat tycka att det smakar äckligt. Alltså är det mycket positivt att jag gillar det!) Cheesecaken, som är toppade med ett hallon, ett amerikanskt blåbär, en liten limeskiva och riven vit choklad, är en fluffig dröm ovanpå en tjock digestivebotten. Den är precis lagom söt, så att den balanserar upp den syrligt beska limen utan att bli sliskig. Dessutom finns det en nästan kryddig underton, och efter en stund upptäcker jag anledningen: det är rivet limeskal i, som ger ytterligare en nyans istället för bara limesaft. Jag kan dessvärre inte tänka mig att det är en ekologisk lime, men det är fortfarande helt gudomligt.
   Äppel-kanel-vanilj-muffinsen för 31 kr är inte riktigt lika vass, men fortfarande mycket god. Själva sockerkakan är precis lagom saftig, och vaniljkrämen i lagom mängd. Äpplena som är dränkta i kanel och nedstuckna kan dock tyckas något torra, de tillför inte jättemycket smak, men det är ändå en god muffin att sätta tänderna i. Jag vet dock av tidigare erfarenhet att deras vit choklad och rabarber-muffin är alldeles underbar, så den kan jag verkligen rekommendera! Även mackorna. Framför allt Tree Hugger. Mmm...
   Lite Off kan tyckas ha något höga priser, men för att vara ärlig är det faktiskt vad man får betala för en god fika idag. Dessutom är stället originellt, trevligt och påhittigt, och det är jag definitivt beredd att betala några kronor extra för. Rekommenderas!

2 kommentarer:

  1. Jag är fascinerad över att du kunde skriva så mycket om två kakor och en latte. Du är duktig du min vän! Vi borde gå dit igen

    SvaraRadera
  2. Jag är fascinerad över mängden en och an du lyckades klämma in i ditt namn ;) Men ja, dit igen! Om inte annat så för att jag kunde dricka kaffet, hehe.

    SvaraRadera