söndag 27 mars 2011

The Lies of Locke Lamora

Oj oj oj, nu har jag precis läst ett extrakt ur My Sister's Keeper, som Josefin skrev om igår... Det blev att direkt beställa den på biblioteket, även om jag knappast har tid att läsa den just nu, med tanke på raden böcker som står på byrån bredvid min säng och ger mig klandrande blickar. Samtidigt som jag själv fortsätter låna böcker på biblioteket, istället för att ta tag i dem jag redan har hemma. Någon som känner igen sig?

Nåväl! Det var inte det detta inlägg skulle handla om! Anledningen till att jag öppnade skrivrutan var den enkla att jag för några timmar sedan läst ut The Lies of Locke Lamora. Kort om handlingen kan sägas att Locke Lamora är ett tidigare föräldralöst barn, som tas hand om och undervisas av Chains, en man som låtsas vara en blind präst, men som i själva verket är en riktig bedragare som håller på att bygga upp sitt eget lilla gäng av lurendrejare, the Gentlemen Bastards. I början introduceras man helt enkelt till deras värld, och blir indragen i hur gänget, under ledning av Locke Lamora, precis ska sätta in första stöten mot en adelsfamilj för att sedan lura av dem hela deras förmögenhet.
   Efter runt 200 sidor ändrar dock boken karaktär något. Egentligen är det inget fel på det, i själva verket blir den mer spännande, helt plötsligt händer det ju saker och ting. Men samtidigt föredrog jag de 200 första sidorna, då Locke tillsammans med sina "Gentlemen Bastards" planerar sin kupp mot adeln i staden, och sedan deras mästerliga utförande av denna. Nu blir det mer action, mer överilade handlingar som leder till katastrofala följder, mer... tråkigt. När Locke inte längre är överlägsen alla borde det egentligen kännas verkligare, alla har ju svagheter. Men jag föredrog nog den oövervinnerlige tjuven...
   Den slutar i alla fall långt ifrån snopet, särskilt eftersom att jag redan har lånat hemma andra delen, Red Seas Under Red Skies, och ämnar fortsätta läsningen ikväll.
   Sammantaget rekommenderar jag den alltså, för när aktionen väl kom igång blev det samtidigt mer spännande, och därmed mer upplagt för sträckläsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar