tisdag 29 mars 2011

Fortsatta bra föredömen

Kanske inspirerad av Josefins drömmar från igår, eller kanske av någon mystisk, okänd anledning, så bakade även jag idag (även om jag försöker att undvika kakor och dylikt på vardagar...). Jag gjorde precis som Josefin, struntade i plugget och tog fram ägg, vetemjöl, smör och socker... And prepared to bake!
   I julklapp fick jag en underbar amerikansk brownie-kokbok, som även innehåller gott om recept på "blondies and other bars", det vill säga... brownies utan choklad. Och sånt. Jag bläddrade lite i den, och fastnade för Blonde Bombshells, blondies fyllda med allt tänkbart man kunde ha hemma, i mitt fall "craisins" (torkade tranbär), mandel och valnötter.

   Recepten ur denna bok har hittills varit väldigt... amerikanska i sina proportioner. Förra gången till exempel tror jag att det stod 2 cups of sugar, ca 5 dl socker. Då blev jag lite orolig. Men det blev bra, även om browniesarna  naturligtvis blev i det sötaste laget. Så den här gången följde jag glatt receptet... fram tills jag skulle ha i mjölet. Efter en cup mjöl tyckte jag redan att smeten var fast nog... men det skulle vara 2/3 till! Försiktigt hällde jag i lite mer, men efter tredjedels cup till tyckte jag att det blev nog... Därefter smetade jag ut den nu något för fasta smeten i långpannan, slängde in den i ugnen och hoppades på det bästa...
   Resultat: Det blev super! Sådär härligt sega rutor, med mycket smak av farin, och en maaassaaa knapriga nötter i! Smeten flöt ut fint när den väl var i ugnen, så där behövde man inte oroa sig. Så nu ska jag brygga en kopp te, i fortsatt Josefin-anda, och äta min blondie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar