torsdag 17 mars 2011

Kapitelindelningar

Jag läser just nu The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch, och det är nog första gången jag stött på så konstig "kapitelindelning". Först och främst är boken indelad i delar. Inget konstigt med det, det är The Hunger Games och Uglies också. Sedan är den indelad i kapitel, fortfarande inget konstigt. Men sedan är även kapitlena indelade i delar! Ett kapitel är ofta fem eller sex delar långt, och mellan kapitlena är det dessutom interludes då man får reda på tidigare händelser.
   Rörigt? Faktiskt inte. Jag trodde definitivt det skulle vara det, men det är ju inget man tänker på. Jag lade inte ens märke till det först!
   Annars är boken bra hittills! Har inte kommit så värst långt än, men nu har jag förlängt lånet på biblioteket så jag behöver inte stressa med att lämna tillbaka den, skönt! Gillar karaktärerna, den framtida världen med lite medeltidskänsla och alkemi, och konceptet är helt klart fängslande! Dessutom är språket långt ifrån det vanliga, torftiga språk som ofta infinner sig i fantasy/sci-fi-böcker, istället myllrar det av ord jag ibland aldrig ens har hört innan, på gott och ont. Men det är definitivt berikande. Återkommer när jag läst mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar