söndag 20 mars 2011

En helt vanlig sockerkaka

När jag bakar brukar det bli kladdkakor, brownies, cheesecakes eller chokladbollar. Kanske kanelbullar eller en bärpaj om andan faller på. Men sockerkakor? Njae... inte särskilt ofta. Sockerkakor brukar kännas så... tråkiga, torra... Ointressanta helt enkelt.

Men! Nu i helgen tog jag mig i kragen, öppnade Sju sorters kakor och slog upp en sockerkaka som jag, trots allt jag just skrev, har haft ögonen på ett tag nu, nämligen: Kerstinkaka! En lite sötare sockerkaka som fick en nästan frasig ovansida, och toppad med halva mandlar som blivit sådär lagom rostade i ugnsvärmen. Mmm!!! Sockerkakor är helt enkelt underskattade! Så länge man inte jämför dem med kladdkakor är de långt ifrån torra (och det är ju ingen rättvis jämförelse...), och smeten! Varför glömmer jag alltid hur gudomligt underbar sockerkakssmet är? Det är ju därför man äter Cookie Dough-glass! (Kanske inte, med tanke på att det är deg och inte smet... men nu ska vi inte hänga upp oss på detaljer!)


Nu har jag i alla fall lärt mig min läxa, och därmed har ambrosiakaka hamnat på min lista över kakor att göra inom snar framtid. Länge leve sockerkakor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar