lördag 28 juli 2012

Scott Pilgrim

När jag säger Scott Pilgrim tänker nog de flesta av er på filmen med Michael Cera i huvudrollen, Scott Pilgrim vs. the World. Men inte så många känner till att filmen är baserad på böcker, närmare bestämt sex stycken graphic novels i manga-stil, av Bryan Lee O'Malley. Serien handlar om Scott Pilgrim, en ung kanadensisk kille som är med i ett rätt kasst band med episkt namn, Sex Bob-Omb, men inte har något jobb. I början av den första boken, Scott Pilgrim's Precious Little Life, har Scott precis blivit tillsammans med high-schoolern Knives Chau, som är typ fyra år yngre än honom, men när en mystisk tjej uppenbarar sig i hans huvud, och han senare ser henne i verkligheten, blir det inte helt lätt. Ramona Flowers, som hon heter, har dessutom en minst sagt udda historia, hon har sju onda ex som Scott måste besegra för att kunna bli tillsammans med henne.

"What the hell," kanske några av er tänker. Ja, storyn är knäpp, galen, och som i ett tv-spel. Det är väldigt mycket som i ett tv-spel, till och med - O'Malley använder sig ofta att referenser till den världen, exempelvis när Scott slåss, och hans fiende blir till mynt när den besegrats, Mario-style. Det, i kombination med en handling som hoppar fram rätt ojämnt och med oklara övergångar, ger Scott Pilgrim-serien en tämligen overklig känsla, lite som en dröm.



Eftersom att jag sett filmen ett antal gånger, är det omöjligt att inte jämföra. Dessvärre ser jag filmen som originalet, och blev lätt förvirrad när böckerna inte riktigt följde samma handling. Det tog ett tag innan jag hängde med igen, och därmed tror jag att jag missade en del under framför allt den tredje boken, Scott Pilgrim and the Infinite Sadness. Filmen följer handlingen i de två första böckerna rätt bra, men sedan tar den bara småbitar ur volym 3-6, kastar om det lite, byter karaktärer, stryker karaktärer, och slänger ihop till något annorlunda. Grunden är fortfarande densamma, men just det att karaktärerna ändras gör mig förvirrad, eftersom att det inte känns riktigt som samma personer. Det filmen också gör dåligt, egentligen, är att den, på grund av sin begränsade längd, skippar många förklaringar till underliga saker som händer. På det sättet känns böckerna mer logiska, även om det händer mer skruvade saker där. Filmen är väldigt rapp, och förklaringar ges sällan. Samtidigt gör sig tv-spelsreferenserna bättre i film-form, eftersom att tv-spel är på just en tv, och inte som en stillbild i en bok.

Karaktärerna i böckerna känns betydligt mer utvecklade än i filmen. Man får mycket bakgrundshistoria till inte bara Scott, men även hans vänner. Detta uppskattas mycket, framför allt eftersom att man får reda på mycket om Kim Pine! Som jag nämnt tidigare är den dock hoppig, man märker t ex inte alltid när det byts scen och liknande, vilket kan ge upphov till förvirring. Ramonas hår också, för den delen. I filmen byter hon bara hårfärg, här ändrar hon frisyr till höger och vänster, och det är inte alltid man känner igen henne.

Jag gillade definitivt Scott Pilgrim-serien, även om jag instinktivt känner att jag måste läsa om dem för att bättre kunna separera dem från filmen, och därmed kunna uppskatta dem mer. Det är väl bara att ställa sig i kö på biblioteket igen, alternativti köpa dem...?

For the record, här är böckerna i rätt ordning:

  1. Scott Pilgrim's Precious Little Life
  2. Scott Pilgrim vs. the World
  3. Scott Pilgrim and the Infinite Sadness
  4. Scott Pilgrim Gets It Together
  5. Scott Pilgrim vs. the Universe
  6. Scott Pilgrim's Finest Hour

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar