torsdag 5 juli 2012

Dash & Lily’s Book of Dares


Jag har alltså nu ännu en gång läst ut ännu en bok av författarduon David Levithan och Rachel Cohn, denna gången var det alltås Dash & Lilly’s Book of Dares.


Jag har väl gillat deras tidigare böcker, som Nick & Norahs Infinite Playlist, och Naomi & Ely’s No Kiss List, sådär. Där har varit bitar som jag älskat i de båda böckerna iblandat med bitar som jag knappt stått ut med att läsa. Jag har helt enkelt en aningens problem med sättet de två skriver böcker tillsammans. Därför var jag en aningens osäker då jag bestämde mig för att läsa Dash & Lily’s Book of Dares.

Dash & Lilly börjar med en röd anteckningsbok. En anteckningsbok där Lily har skrivit in några små utmaningar, eller ett litet prov, för att se om den som hittar anteckningsboken är vad Lily verkligen söker i en kille. Lily har sedan lämnat den i hennes favorit bokaffär bredvid hennes favoritbok och sedan väntat på att ödet ska inträffa. Självklart är det då Dash som hittar denna anteckningsbok bredvid sin favoritbok i sin favorit bokaffär och antar utmaningen. Men två kan spela samma spel. 

Dash & Lily är precis som David Levithan och Rachel Cohns tidigare böcker; helt OK. Den är snabbläst, lätt underhållande och stundtals rolig. Men det fattas ändå något för mig. Den blir bara en medioker OK bok enligt mig. Den är helt enkelt för ytlig och snabb för att jag ska börja bry mig om karaktärerna och om de till slut äntligen kommer hitta varandra. (men det kan också delvis bero på att jag inte direkt är personen som tycker att en gullig kärlekshistoria är alltför underhållande.)

Själv har jag aldrig förut läst någon av de böcker som Rachel Cohn har skrivit själv, så jag kan inte direkt uttala mig om skillnaderna mellan hennes böcker och denna skriven med Levithan.
David Levithans böcker däremot har jag läst några få av, och om man jämför de med Dash & Lily eller någon annan han skrivit i samarbete med Rachel Cohn, så är hans egna ofantligt mycket bättre. När Levithan skriver själv, kommer hans fantastiska språkanvändning fram på ett helt annat sätt och gör hela boken till en så mycket bättre bok än någon han någonsin skrivit med Rachel Cohn. Därför blir tyvärr de böckerna han skrivit i samarbete med någon annan inte lika bra, för Leviathans magi när det gäller språkanvändning försvinner nästan helt, vilket är riktigt synd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar