söndag 16 oktober 2011

Underbara böcker

Nu måste jag bara dela med mig av vad jag fick för underbar present av Kim och en annan kompis, då jag fyllde 18 nyligen. Jag fick tre böcker, två av dem med Shakespeare, dock på svenska, men tryckta 1880. De är helt underbart fina och jag blir fortfarande helt lyrisk så fort jag öppnar dem. Den ena är med Shakespeares dramer och den andra med komedier. De innehåller bland annat pjäser som Romeo och Julia, Hamlet, Othello, Köpmannen i Venedig, Mycket väsen för ingenting och Macbeth.
Det absolut bästa med dessa två böcker är dock ändå språket. Jag tycker och står fast vid att Shakespeare blir bättre på engelska, men gammalt svenskt språk är hur fint som helst. Det lilla jag ännu hunnit läst i dem har jag stöt på ord som qvick, hvad, af, hvarför, qväll och gaf.

Den tredje boken som dessa underbara människor gav mig var en bok med Carl von Linné, innehållande olika verk av honom, så väl som andra. Denna var dock tryckt lite efter de båda samlingsverken med Shakespeare, nämligen 1907.
Så nu är det bara för mig att sätta igång och läsa dessa tre underbara böcker med helt underbart svenskt språk i dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar