onsdag 26 oktober 2011

Halloween-muffins!

Flämt! Pust! Helt otroligt! Jag har nästan överlevt första delen av höstterminen! Ett jäkla mirakel.
   Jag får inleda här med en ursäkt om min extrema inaktivitet. Helt otroligt hur vår allmänna uppdatering föll som en sten när skolan satte igång. Projektarbete, miljontals prov och andra uppgifter, och till råga på det att jag var tvungen att läsa en bok som jag förvisso ändå skulle läsa, men som är vääääldigt dryg. Och som det kommer en uppdatering om här så småningom. Men inte nu! Nu är det dags för ett sällsynt inlägg om bak!

Snart är det höstlov, och därmed också halloween. Eller allhelgonaafton, som man kanske borde säga på svenska. Men med tanke på att det snarare är den amerikanska versionen jag firar, föredrar jag att säga halloween. Hur som helst. Nu när det närmar sig denna spöklika helg har det blivit min uppgift att hjälpa till att baka otäcka kakor till en kakförsäljning på skolan! Egentligen hade jag gärna bakat den sortens kakor som huvudkaraktärens mamma gör i Babette Coles The Trouble With Mom, en underbar barnbok där mamman gör muffins fyllda med maskar och andra läbbiga saker. Men då hade vi nog inte fått in så mycket pengar (dessutom hade det varit lite klurigt att få till...). Så jag fick nöja mig med muffins som är goda, men som är tillpyntade på ett lite halloween-igt sätt!
   Att söka på "halloween muffins recept" på Google var väldigt effektivt. Genast fick jag upp en bunt roliga recept från Dansukker, som jag gärna hade provat på fler av än bara muffinsen! Men eftersom att jag fortfarande inte har ett liv fick jag nöja mig med en sak.
   Döm om min förvåning när receptet inte bara var bra, muffinsen reste faktiskt på sig! Döbak är dessvärre alltför vanligt när det gäller den typen av kakor (tycker jag), men herre gud vad dessa bara blåstes upp! Och inte föll de ihop (helt) när jag väl tog ut dem! Score! När det gäller frostingen fick jag improvisera lite utefter deras recept, att 1-2 msk vatten skulle räcka till 5 dl florsocker, det såg jag med en gång att det skulle bli klurigt. Sen var det bara lite allmän dekoration, och skåda resultatet!


Snart följer en fin och duktig rapport om Jane Austens Sense and Sensibility. Sen kommer jag dö, för då börjar NaNoWriMo. Yay!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar