tisdag 27 september 2011

Bokmässa 2011 och Dan Brown


I fredags förmiddag satte jag och Kim oss i bilen tillsammans med min kära moder upp till bokmässan i Göteborg. Det var andra gången det blev bokmässa för mig och första för Kim.

Vi började hela kalaset med att på fredag bara gå runt bland alla tusentals montrar, vi hamnade ganska direkt vid SF-bokhandelns monter. Efter väldigt mycket dreglande drog vi oss sedan vidare mot The English Bookshop där det blev inhandlat några böcker, för min del blev det två böcker av Stephen Hunt. Den första och tredje delen i en serie (ja, jag vet, faliure. Men jag upptäckte inte det förrän senare. Det betyder bara helt enkelt att jag får köpa tvåan någon gång i mellan) The Court ofthe Air och The Rise of the Iron Moon. Vi fortsatte sedan att utforska de olika montrar och helt slut gick vi sedan där ifrån för att äta och sen gå till hotellet och sova.

Lördagen kom alldeles för tidigt med alldeles för lite sömn och det var äntligen tid för dag två av bokmässan för min och Kims del. Denna dag hade vi även seminariekort och vi gick mestadels på seminarier, kollade lite till i de olika montrarna (vilket var i princip omöjligt för där var helt sjukt mycket folk!), vilket resulterade i att jag köpte en Bröderna Lejonhjärta-bok med en väldigt fin framsida. Vi han till och med klämma in lite Eco-kaffe från internationella torget med. Dagen bara flög förbi och snart satt vi tillbaka i bilen på väg hemåt igen, med våra nyinköpta böcker.


Jag har just nu läst slut Dan Browns Den Förlorade Symbolen (ja, jag läste den på svenska, vilket troligtvis gjorde den lite sämre än vad den skulle varit på originalspråket).  

Den handlar precis som de tidigare i ”serien”; Da Vinci koden och Änglar och Demoner, om Professor Robert Langdon. Denna gång åker Langdon till Washington för att hålla ett sista minuten föredrag och träffa sin gode vän Peter Solomon.  När han kommer till Capitolium där föredraget ska äga rum möts han av något helt oförväntat som för honom vidare till en spännande och oförväntad resa genom Washingtons gömda historia.

Det är en bok man fastnar i direkt, precis som de föregående böckerna. Jag trodde inte att jag var så fast i boken på ett emotionellt sätt, som jag faktiskt var, vilket jag märkte när en oväntad händelse fick mig helt ur balans. Den är spänningsfylld, rolig och en aningens läskig. Historien anser jag dock inte vara lika bra som de föregående böckerna, vilket är väldigt synd, men allt som allt är det en trevlig och bra bok. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar