onsdag 12 september 2012

Chaos Walking trilogy #3 – Monsters of Men


Så nu är det dags för den tredje och sista delen i Chaos Walking Trilogy, som jag nu under den senaste tiden har recenserat. Den tredje boken i trilogin är Monsters of Men.

Monsters and Men fortsätter, precis som The Ask and the Answer, direkt på händelserna som skedde i slutet av den tidigare boken (i detta fallet direkt efter slutet av The Ask and the Answer).

(Och ännu en spoiler alert, för att läsa detta borde ni ha läst de två tidigare böckerna i trilogin. Annars får ni helt enkelt skylla er själva.)

Så handlingen fortsätter alltså med att Todd och Viola finner sig mitt i ett stort krig. Inte enbart mellan två arméer, utan tre. Todd mitt bland the Mayors män på väg att möta en hel armé med Spackle, och Viola med The Answer på väg att attackera the Mayors armé bakifrån. De är fast mellan ett krig som antingen kommer föra dem närmre varandra, eller längre ifrån varandra än vad de någonsin förut varit. Ett krig utspelar sig, som inte bara avgör ödet för hela New World, utan även för Todd och Violas framtid.

Monsters of Men var en perfekt avslutning på en otroligt bra boktrilogi. (Visst gör Patrick Ness, ännu en Stephenie Meyer, men på något sätt kan jag till och med förlåta honom för det ännu en gång.)

Patrick Ness är verkligen en av de författare som på något sätt lyckas slänga in en läsare i en värld, som gör läsaren helt avskärmad från verkligheten. När jag läste Chaos Walking Trilogy (vilket jag erkänner var ett tag sedan, typ början av sommaren, men eftersom jag var så dålig på att blogga innan, så var jag ju tvungen att blogga ikapp. Och nu efter sommaren har jag ännu fler böcker att skriva om!), så var jag helt fast i världen som Ness hade byggt upp och gick runt och tänkte på vilken bok jag än höll på att läsa vid det tillfället, så fort jag inte läste den.
Helt enkelt en fantastisk trilogi som borde läsas, mest för att Ness är en sådan fantastisk författare. 

(Och ja, jag ska börja blogga mer, men jag har en bra ursäkt. Jag freaking flyttade till ett annat land! Då är man ursäktad att inte ha varit alltför aktiv på bloggen. Men jag ska försöka att inom den närmsta månaden få upp de flesta inlägg om böcker jag läste under sommaren.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar