tisdag 28 augusti 2012

A Storm of Swords, The Da Vinci Code och allmänna ramblings

Jag är lite för lat för att skriva ordentliga recensioner av dessa böcker, för det har gått lite för lång tid sedan jag läste dem... Så ni får nöja er med två minisar!

Först ut har vi tredje delen i George R. R. Martins fantasyserie A Song of Ice and Fire, A Storm of Swords. Jag tänker inte gå in särskilt mycket på handlingen, eftersom att det förutsätter att man läst de tidigare böckerna, men jag kan i alla fall säga att det nu börjar hända mer än i de tidigare böckerna. Det känns i alla fall så, tycker jag... Kanske är det inte så mycket mer som händer, utan snarare det faktum att det nu börjar gå käpprätt åt helvete för nästan alla karaktärer vi följer. Samt att Martin nu har fått blodad tand för mördandet av karaktärer, jag tror att uppåt tio hyfsat viktiga personer dör...
   Allt som allt ger det i alla fall en speciell stämning i boken, där man hela tiden sitter, bitandes på naglarna, tänkandes "Nejnejnejnej gör inte det, det kommer inte sluta väl, neeej, sluta nu, gör inte det, ååhhhhhhhhhh jag visste det!". Jag älskar det i alla fall, och vill egentligen läsa vidare med en gång (men jag lägger band på mig, eftersom att jag då inte kommer läsa något annat resten av hösten...) Ser även väldigt mycket fram emot säsong tre av tv-serien, blir spännande att se hur de gör första halvan av den här boken!


Den andra boken jag har läst på senaste tiden är Dan Browns The Da Vinci Code, som har stått i min bokhylla sedan bokrean förra året och gett mig dåligt samvete. Jag har tidigare läst Angels and Demons, och det är samma huvudkaraktär vi nu följer, Robert Langdon. Langdon är nästan lite gullig som huvudkaraktär i denna... deckare? Han är nämligen ganska mesig, vilket är kul. Tillsammans med Sophie Neveu, en fransk polis, bildar de ett trevligt par, men det som verkligen gör The Da Vinci Code till en bra läsupplevelse är det raska tempot, den invecklade storyn och mystiken i det hela. Det är en bok som det tar emot att lägga ifrån sig, även om man kanske inte tänker alltför mycket på den i efterhand. Även om det inte är någon tio-i-topp ser jag fram emot att läsa den senaste boken om Langdon, The Lost Symbol.

Okej, ber nu om ursäkt igen för denna katastrofala bloggsommar... Osäkert om jag kommer kunna bli mycket bättre, för nu börjar universitetet och nollning och Gud vet vad, men jag ska göra mitt bästa! (För övrigt borde jag, och inte Josefin, få ett straff för inaktiviteten denna sommar; någon som har en idé till straffbok? Josefins skulle ha varit Fifty Shades of Grey, frågan är om jag kommer lida tillräckligt mycket av att läsa den...? Alltid ett alternativ i varje fall! Andra förslag, någon?)

1 kommentar:

  1. Har läst alla Browns böcker som utgivits på svenska och tycker att dom är superbra. Sagan om is och eld står i bokhyllan för läsning!

    SvaraRadera