söndag 9 oktober 2011

Skola på gott och ont

Ja, det märks nog ganska tydligt, att sedan september har frekvensen med vilken vi uppdaterar här på bloggen minskat. Det är dessvärre så att många lärare känner att som gymnasieelever med minsta lilla ambition förtjänar vi att inte ha någon fritid. Och utan fritid finns det väldigt lite tid till att läsa. Det är den sorgliga sanningen.
   Men ge inte upp än! För ibland får våra underbara lärare också för sig att vi kanske behöver utbildas litterärt också, som till exempel nu! Såväl i engelska som svenska ska jag nu läsa böcker, och klassiska sådana:

  • Jane Austens underbara Sense and Sensibility till engelskan. Här var det fritt val av klassiker, med definitionen att författaren måste vara död. Det var frestande att då välja någon i The Hitchhiker's Guide to the Galaxy-trilogin, eftersom att Douglas Adams (dessvärre) är död. Men på grund av uppföljningsuppgiften, att skriva om en scen till modern tid, fick det bli någon som gick att modernisera, istället för att... föråldra.
  • Lite mindre pepp på: August Strindberg. Min kära far har varit på mig de senaste fem-sex åren att jag ska läsa Hemsöborna, och nu får han sin vilja igenom, för alternativet var den betydligt längre Röda rummet, som jag också förstått är tyngre. 
Så även om skolan inte ger oss mycket fritid kanske det blir några sporadiska uppdateringar här! Blir min moderniserade scen av Sense and Sensibility bra kanske jag lägger upp den här...

Något annat som dock kommer förhindra alltför flitigt skrivande är NaNoWriMo, som börjar i november. NaNoWriMo står för National Novel Writing Month, och är en liten "kul grej" som går ut på att man ska skriva en bok på 50 000 ord. På en månad. Thirty days and nights of literary abandon!, som deras slogan lyder. Eftersom att jag inte alls har annat att göra och absolut har tid över har jag lovat Josefin (och mig själv) att delta. Thirty days and nights of abandoning life, skulle jag kalla det. Men det ska nog bli kul! Så i november kan ni nog räkna med att inte höra så mycket om läste böcker, utan om katastrofalt dåliga böcker som håller på att skrivas av oss. Peppa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar