tisdag 31 juli 2012

Chaos Walking Trilogy #1 – The Knife of Never Letting Go


Patrick Ness ChaosWalking Trilogy består av de tre böckerns The Knife of Never Letting Go, TheAsk and the Answer och Monsters of Men.  Det var ett tag sedan jag läste ut Chaos Walking Trilogy, men eftersom det är en trilogi och att skriva ett milslångt inlägg inte är något man orkar läsa, så delar jag upp trilogin och skriver en recension per bok, börjat med del ett, The Knife of Never Letting Go.

The Knife of Never Letting Go är alltså den första i trilogin och är en bok som börjar ganska segt. De första sidorna är ganska sega och väldigt svåra att komma in i. Språket som Ness använder är en av de sakerna som gjorde att de första sidorna var jobbiga och sega att komma igenom. Ness använder nämligen ord som ’yer’ för ’your’ och för ord som ’function’ skriver han ’funkshun’ och en hel del annan konstig stavning. Jag ska inte ljuga och säga att och säga att det var något som jag slutade störa mig på under bokens gång, men det blev på något sätt mindre viktigt ju längre in man kom i boken då historien tog tag i en och blev så mycket viktigare än språket.  Vid tillfällen kom jag till och med på mig själv med att förstå några av de konstiga stavningarna utan att ens behöva läsa ordet högt för mig själv (något som jag behövde inledningsvis).

The Knife of Never Letting Go handlar om Todd Hewitt. Todd fyller snart tretton och blir då äntligen en man, och som den sista pojken i byn med mer än 4 månader kan han inte vänta på att hans tur att bli man ska komma.  I Prentisstown, där Todd bor, är enbart bebodd av män, sedan alla kvinnorna dött i ett krig som skedde då Todd enbart var en baby.  Men det finns en annan sak som fyller Prentisstown med ljud, för på planeten där Todd bor är fylld av information som överflödar allt och alla, information som gör att man kan höra allas tankar hela tiden som en överflödande ström av tankar och ljud.

En dag då Todd är i träsket med sin hund, Manchee, upptäcker han något som kommer förändra allt. Han finner tystnad, en tystnad som han dras till, för tänk om det finns en plats av tystnad i en värld som är överfylld med massa ljud. Men vad Todd finner i tystnaden är större och mer komplicerat än något han någonsin kunnat föreställa sig.

The Knife of Never Letting Go är verkligen en bok man ska gå in i med så lite information som möjligt, förutom förståelsen om vad ’Noise’ är (det ständiga informationen från allt och alla som gör att man kan höra andras tankar). På något sätt tror jag att inte veta mycket mer än hur historien börjar lämnar en öppen till att bli indragen i historien och förvånad och överraskad vid varje sväng och vända som boken tar.

The Knife of Never Letting Go är en bok som överraskar och är verkligen en riktigt bra bok och en fantastisk början på en ytterst bra trilogi.

Boken räknas som ungdomsbok kanske till och med yngre ungdomsbok, men jag hade som 18, nästan 19-åring absolut inga problem med att fastna i The Knife of Never Letting Go. Jag tror att det är en bok som passar sig för många olika åldrar på olika sätt och skulle därför säga att man nog kan läsa den som 12-åring såväl som 20+-åring.  

The Knife of Never Letting Go är definitivt en fantastisk bok och jag uppmanar verkligen alla att läsa denna fantastiska bok (och sen fortsätta med de andra två i trilogin).

(Och en liten varning, boken slutar på ett sätt som kommer lämna dig i ett tillstånd av abstinens som enbart kommer botas av att sluka nästa bok i serien. Så ett tips är att ha tillgång andra delen, The Ask and the Answer, när man läst ut The Knife of Never Letting Go.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar