måndag 9 juli 2012

Let’s talk about e-readers


Som titlen anger är det dags för ännu en diskussion, denna gången inblandad med en liten recension av min läsplatta.

Till att börja med för alla er som inte vet vad en läsplatta är, så är det en liten (stor som min exceptionellt stora handflata) tunn elektronisk sak som är anpassad för att läsa böcker på. Läsplattor är till skillnad från surfplattor (á la ipad) väldigt läsvänliga, då de inte har bakgrundsljus och därför inte ger ljus ifrån sig. Bilden man får upp på en läsplatta liknar väldigt mycket en helt vanlig boksida och är ungefär lika ansträngande för ögonen som en vanlig bok.

Jag har länge varit en av alla de personerna som konservativit har skrikit om att böcker inte borde bli ersatta av ny teknologi. En av mina största argument har alltid varit (och är till viss del fortfarande) att känslan av att vända blad och känna lukten av boken (ny eller gammal) och höra hur boken knarrar lätt när man vänder blad aldrig kommer kunna ersättas av en läsplatta. Jag tycker som sagt fortfarande detta, trots att jag nu alltså äger en själv.

Men läsplattor är inte som jag trodde innan, fyllda med ondska och här för att utrota mina älskade böcker, utan läsplattor är lämpliga, bekväma och fruktansvärt bra att ha ibland. Speciellt om man har i närmre 12 år släpat runt på tunga böcker varje dag, och ryggen har fått sig en aningens stryk från det, så är läsplattans nästan obefintliga vikt absolut ingenting mot en av de tjocka böcker jag brukar släpa omkring. Och i läsplattan kan jag få plats med så mycket mer böcker än jag någonsin skulle kunna bära med mig annars.

Med detta sagt så är ändå den absolut största anledningen till att jag själv skaffade en läsplatta (eller ja, önskade mig en i studentpresent. ;D), var det faktum att jag kommer bo utomlands i ett år. Att jag inte längre kommer kunna ha tillgång till Malmös underbara stadsbibliotek och inte längre kan tvinga dem att köpa in alla de böcker jag vill läsa, utan nu måste klara mig på något annat sätt. Plus det faktum att det blir näst in till omöjligt för mig att släpa med mig halva min bokhylla, som jag annars skulle velat.

Läsplattan jag har är en IRiver Story HD, med Wifi conection och direkt uppkopplat till bibliotek av ditt eget val (bibliotek uppkopplingen funkar enbart om man har wifi conection från någonstans, och den gör att man kan låna ner böcker från bibliotekets databas direkt till läsplattan utan att gå via någon dator.).
Jag är riktigt nöjd med min IRiver, den är fin, den är lätt och smidig att ta med sig och den fungerar riktigt bra. Den tar dock inte alla filförmat, men det är ganska lätt att hitta de som passar, eller konvertera ett filförmat till ett annat. Jag personligen tycker inte riktigt om biblioteksuppkopplingen på min IRiver, då den är väldigt onödig eftersom bland annat Malmös Stadsbibliotek är väldigt dåliga på e-böcker som inte är klassiker som man kan få tag på gratis på andra håll, eller vetenskaplig facklitteratur, vilket jag inte alls läser. Därför utnyttjar jag knappt biblioteksuppkopplingen, vilket gör den lite onödig för just mig. 

Priset på böcker kan också vara billigare om man har en läsplatta, det hela beror på hur man får tag på sina böcker till läsplattan, och vad för typ av böcker man läser. Om man ska köpa e-böcker via svenska hemsidor som bokus eller liknande är de ofta ganska dyra, då (vad jag har förstått det som) det är massa problem med hur copyright lagarna ska fungera och liknande, vilket har gjort att priserna på en vanlig e-bok ligger mellan 100 och 150 kr. Om man däremot gillar engelska böcker och vill ladda ner från engelska hemsidor, så finns det en massa olika och där är böckerna runt normalpris. Amazon har väldigt mycket e-böcker som egentligen är direktanpassade till deras egen läsplatta, Kindle, men har man lite datorkunskap eller kan googla ”how to convert kindle AZW to (insert which ever fileformat you’d prefer)”, skulle lätt kunna fixa det ändå. Här är då böckerna något billigare, runt en 5 pund (vilket är ungefär 55-60 kr), och är då självklart på engelska, eftersom amazon är en engelsk hemsida (där finns både amazon.com och amazon.co.uk, och uk hemsidan är oftast billigare, så kolla alltid priserna där först, då de tenderar att vara billigare). Annars kan man ju även självklart ladda ner e-böcker olagligt online på dina vanliga nedladdningshemsidor.
En sak som finns till läsplattor är hemsidor som gutenberg.org, där det finns samlade gratis e-böcker att ladda ner. Dessa e-böcker är oftast klassiker på engelska och finns som sagt helt gratis, helt lagligt.
Priset på böcker till din läsplatta handlar helt enkelt om hur du får tag i dina böcker och vilken typ av bok du väljer att läsa.

Så, för att fortsätta diskussionen, vad är era åsikter om läsplattor? Tycker ni de är praktiska att ha eller små djävular som är här för att utrota våra älskade böcker? Har ni kanske möjligtvis själva en läsplatta, vilken i så fall och är ni nöjda med den? Vad är bra med den i så fall, och vad är mindre bra?

1 kommentar:

  1. Jag har funderat på att skaffa en läsplatta, just för att den är lätt och behändig att ta med på resor och så. Dessutom kommer biblioteken här i Finland antagligen att få rättigheter att låna ut e-böcker nästa år på försök, hittills har det varit en massa strul med förlagen.

    SvaraRadera