söndag 22 april 2012

En dag - tre fikor (Sockerbit, Ultimate Cake, Folk å Rock)

Finns det något sådant som fika-maraton? Om inte har jag nu myntat begreppet, och det innebär logiskt nog att fika flera gånger på rad.

Jag och Josefin tänkte att vi skulle ta en slappedag i stan, med fikor och second-hand-shopping. Det blev mest fika, kan man erkänna... Vi började dagen (i våra huvuden var det frukost) på Sockerbit i Holmgången (en tvärgata till gågatan. Nu är det alltså Malmö vi pratar om.), med vars två minimala scones, toppade med solrosfrön respektive smarties, samt socker. Jag har för mig att det var 2 för 22 kr, eller något i den stilen, så inte så farligt dyrt. De serverades i en bedårande liten korg som på det hela passar in väldigt bra i kaféets stil, och till fick vi smör och apelsinmarmelad. Nu kanske jag är petig, men jag tycker egentligen att detta skulle kommit i två små porslinsskålar istället för plastskålar, men men... Gott var det i alla fall. Lagom smuliga, ganska hård skorpa, mycket välsmakande. Precis som apelsinjuicen Josefin valde, en ordentlig historia med gott om fruktkött. Mmm!

Någon timme senare kände vi ett stort kakbehov igen, så vi kikade in på Ultimate Cake, som ligger på hörnet Kärleksgatan/Davidshallsgatan, och efter en stunds dreglande valde vi varsin muffin, jag en hallon/vanilj med ett stort sockerhjärta på, och Josefin en choklad/passionsfrukt, som minst sagt var kraftig i sin chokladsmak. En dryg tjuga kostade de var, och min vaniljhistoria hade en riktigt god frosting - inte för gräddig, inte för söt - och en hallonsmakexplosion precis i mitten. Lite synd att det inte var jämnt med hallon i muffinen, något som Josefin också upplevde med passionsfrukten. Annars väldigt gott!

Efter att ha ätit godis från American Store* (vad nyttiga vi är, va?) kände vi att vi kanske skulle dra ner på sockret och få i oss någon slags mat, så att vi inte dog av en sockerdipp. Vi drog oss bort till Lilla torg, och till Folk å Rock, ett av mina favoritställen när det gäller mackor (och kakor), utan att det är så värst dyrt. (Uteserveringen är dessutom väldigt mysig på sommaren, om det är sol.) Vi tog varsin laxmacka, Josefins kostade dock hälften av vad min gjorde då den var gårdagens, men minst lika god. Denna ciabatta är minst sagt svåräten - hur man än gör trillar det ut saker - men det är värt det. Fyllningen består av varmrökt lax, pepparrot, inlagd rödlök, sallad, keso och ägg, och lämpar sig med andra ord mycket väl för vegetarianer med lätt proteinbrist (läs: Josefin). Apelsinjuicen jag valde till var Brämhults och därmed ypperlig, om än dyr, och Josefins yoghurt med frukt, honung och müsli fanns det inget negativt att kommentera på. (Att Josefin inte vågade äta müslin på grund av att det fanns kokos i (allergiker) är en annan sak, men jag kan intyga att den var sehr lecker.)

*Men oj vilken värdefull länk det var! Deras facebook-sida kanske inte säger så mycket mer, men den säger i alla fall något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar