onsdag 21 mars 2012

Love is the higher law

Josefin är väldigt dålig på att blogga ibland. Josefin är väldigt medveten om det. Men att hinna med allt man måste göra när man går trean på gymnasiet, med projektarbete och allt annat, är det väldigt svårt att ha tid över till annat. Som att blogga. Nu är det dock så att jag fortsatt att läsa och har en massa böcker att blogga om som kommer komma inom den närmaste framtiden, lite oftare än en månad emellan varje inlägg dock. Lovar. 

Love is the higher law är skriven av David Levithan.  Jag har förut läst ganska manga böcker av David Levithan, men då har det mest varit böcker som han skrivit tillsammans med andra författare, såsom Rachel Cohn och John Green. De flesta böcker som jag läst av honom har varit väldigt liknande varandra och en speciell genre och ganska förutsägbara. Love is the higher law är annorlunda. Väldigt mycket annorlunda. Det är en bok som fastnar i dig på ett helt annat sätt.


Det är en bok som handlar om 11 september-attackerna, men ändå inte. Den handlar om Claire, Jasper och Peter, om deras liv och hur det förändrades av just vad som skedde 11 september 2001. Det handlar om hur det var innan, under och efter händelsen som har format större delen av 2000-talet, allt sett ur perspektivet av tre ungdomar. Men samtidigt så handlar Love Is the higher law om så mycket mer; den handlar om livet, att leva och att fortsätta leva trots att ens världsbild drastiskt förändras på väldigt kort tid.

Det blir otroligt otydligt och flummigt hur jag än försöker att förklara denna bok. Den är på något sätt så mycket mer än en 11 september-bok, men samtidigt inte. För det var faktiskt inte mer än vad Levithan beskriver det att vara. Det känns som om hur jag än förklarar Love is the higher law så ger jag inte den en rättvis beskrivning, det är en bok som man måste uppleva och känna själv för att kunna förstå den.

Levithan använder ett fantastiskt språk som jag tidigare sett små skymtar av från de böcker jag tidigare läst av honom, de har också varit de bitarna som jag har älskat mest. När Levithan har använt ett språk som är så otroligt kraftfullt och tänkvärt och helt enkelt bara fint, som gör att man faller lite för honom och hans karaktärer. Love is the higher law är full av detta, vilket är en av de största anledningarna till att jag tycker om den så mycket.

Det var helt enkelt en bok som påverkade mig väldigt mycket och som jag verkligen tyckte otroligt mycket om. Love is the higher law är definitivt min favoritbok bland alla böcker jag hittills läst av David Levithan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar