torsdag 3 maj 2012

The Fellowship of the Ring

Efter att ha läst och gillat J. R. R. Tolkiens The Hobbit, som ju blir film till vintern, bestämde jag mig för att även ta mig an Lord of the Rings-trilogin, med början i The Fellowship of the Ring. Som nog de flesta vet berättar boken historien om Frodo Baggins, en hobbit från The Shire, som dras in i ett stort och mörkt äventyr på grund av en liten ring. Ringen tar honom bort från säkra områden ända till Rivendell där alver bor, och sedan vidare, när det bestäms att det är han som ska bli ringbäraren, och ta ringen till Mordor där den kan förstöras.

Vad som kanske inte lika många vet är hur otroligt mycket som händer innan Frodo och hans kompanjoner Sam, Merry och Pippin ens kommer till Bree (inte ens halvvägs till Rivendell). För de flesta har nog bara sett filmen, och där har de skippat stora delar av första halvan av boken. (För att inte tala om allt som händer innan Frodo ens får ringen.) Jag tycker det är bra att filmskaparna valde bort allt detta, men samtidigt anser jag att det fungerar i boken. Den är ingen rask bok, nej; den är mysig, lugn, rätt seg ibland, men på ett ganska härligt sätt. Det är en välkommen paus i dagens betydligt mer hektiska böcker.

Till skillnad från The Hobbit finns inte riktigt den där "sago-känslan". The Hobbit är inte direkt barnslig, men man märker att det är en berättelse skapad för att roa, med tanke på sättet den är skriven. Tolkien talar direkt till läsaren flertalet gånger, vilket ger just en väldigt mysig stämning. I The Fellowship of the Ring däremot är det en mycket allvarligare stämning, och sago-känslan finns där bara nätt och jämnt. Jag saknar den dock, måste jag säga. Samtidigt passar den inte riktigt lika bra till trilogin, så jag förstår varför den inte finns med.

Karaktärerna är härliga och levande, även om deras repliker kan kännas stela ibland, och kanske är det också så att de får en extra boost i mitt huvud när jag ser dem framför mig från filmen. För det är svårt att inte låta min hjärna se filmen framför sig, i en lite annan variant. Men det gör kanske inte så mycket?

Sammanfattningsvis är jag nöjd, även om den var lite seg ibland. Ser fram emot att läsa The Two Towers och The Return of the King!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar